Jippi, idag funkade spåret igen.

Shit vad skönt! Jag har klurat på vad som kunde påverkat Gunde förra helgen när han så totalfloppade på spåret efter att ha gått ganska många spår jättebra. STRESS! Vi ändrade om lite idag och han fick dels göra lite godissök innan spåret och sedan gå bland de första hundarna och se där, Gunde fixade sitt spår galant idag. Jisses, så himla skönt. Jag åkte ner i värsta dippen förra helgen när vi var tillbaka på ruta 1 igen. Så idag är jag glad ända in i märgen. Gaston fick ett ganska långt spår och det är tamme tusan en fröjd att gå bakom den grabben. Blir aldrig orolig att han ska vimsa bort sig. Han tuffar på och plockar sina pinnar. Idag var det definitivt ingen autostrada vi gick utan det var nedblåst och avverkat hej vilt. Jag fick be honom vänta massor med gånger för att jag inte skulle glida åt helsicke. De andra hundarna spårade bra - som vanligt!
 
Emma och jag stack till Huskvarna för att köra igenom lite lydnad. Skulle jag nu eventuellt tänkt att Gunde skulle coolat ner sig lite efter sitt spår så glöm det! Han var helt crazy. Alltså få ner den pojken så han kan gå ett normalt fritt följ - jag får nog vara på klubben tre timmar innan tävlingen om fjorton dagar. Jag är dessutom inte säker på att han ens KAN gå ett bra fritt följ just nu. Han fladdrar med blicken överallt och ingenstans.
 
Idag länkade jag:
Inkallning - kalasfin start, fint stannande men tjuvar på tävlingsledarens kommando den sista biten...
Rutan - gör han så på tävlingen så får vi en 10:a.
Träapport - utan hopp. Fin fart ut, bra gripande, usel ingång och omtag (kan även kallas tugg).
Metallapport - fin fart ut, bra gripande men usel ingång (dock utan omtag).
Vittring - åh, lille gubben så fint han sorterar. Ingen höjdaringång där heller.
Fjärr - bra med en pytteliten förflyttning på stå till sitt.
 
Alltså får det bli extra fokus på fritt följ, inkallning och apportering denna veckan.
 
Igår fick grabbarna göra uppletande i uppförsbacke. Vet inte om det går att se hur brant det var. Men längst ner sitter de och väntar.
 

Gunde väntar...
 Gasse väntar...
Kul med uppletande sa grabbarna G. Kul sa matten med när Gunde INTE tuggar på grejerna och kommer som ett spjut när han hittat grejer. Gunde fick slita för sina grejer medan Gasse bara seglade ut, tre skick, tre grejer. Rutinerad kille!

Imorgon blir det lydnadsträning på JBK.
 
Nu tar vi söndag!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0