Gunde haltar igen...

Jag var så himla glad att Gunde inte haltade och vi kunde vara med på Siv-kursen. Efter morgonpromenaden idag då grabbarna kört racet så har han väl dragit upp vad-det-nu-är igen. Fasen också.
 
Åter till roliga Siv-kursen. Jag har som sagt varit och lyssnat på henne och vet att jag då var helt lyrisk men efter denna kurs så är den kvinnan höjd till skyarna. En duktig, kreativ, rolig och förbaskat härlig människa. Sen så fick jag massor av tips både när jag körde Gunde och när jag lyssnade på de andras tips. Vi var sex stycken som körde med hund sen var det några som var med och lyssnade. Jag uppfattade det som att alla var grymt nöjda.
 
Jag ville ha hjälp med mitt fria följ. Gunde tenderar ju att glida fram under tiden fria följet pågår och tänk er då ett elitlydnadsfrittfölj med sakta, vanlig och språngmarsch som verkar hålla på i en evighet plus sedan zätat på det. Jag såg för mitt inre öga hur Gunde till slut gick framför mig. Jag fick enkla, bra och fungerande tips på hur jag skulle göra. Sidoförflyttningar åt höger och då pratar vi inte om två-tre steg nix, pix FEMTON steg och belöna när han ligger rätt i position (alltså något längre bak än vad jag haft Gaston) och att han ska vara rak i kroppen. Skitenkelt - NOT! Jag känner rätt så bra när han är rak faktiskt, sa hon i alla fall, för jag fick ju klicka och ha mig när jag stegade på. Blandat med sidoförflyttningar åt höger ska jag gå bakåt och någon gång då och då sticka in med lite fritt följ framåt. Belöning med godis från hand blandat med leksak/godis från armhålan. Jag märkte resultat direkt. Härligt!
 
Jag fick tips hur jag ska sätta ihop konskick och sedan vidare till rutan eller apporterna. Fjärren med det eländiga stå till sitt där Gunde flyttar fram baktassarna lite då och då. Jag ska till en början ha Gunde över t ex hopphindret med en bräda så han måste gå bakåt med framtassarna och sätta sig för att få belöning. Väljer han att hoppa fram med baktassarna så blir det ingen belöning. Lätt som en plätt - tycker inte Gunde.
 
Vi fick hjälp med lite s, och sen hade ju de andra olika moment de ville ha hjälp med och då var mina stora elefantöron där och sög in vad som sas. Sen ska man ju komma ihåg också. Jag antecknade och filmade men tyda anteckningarna är ju inte helt enkelt. När man skriver ner det känns det glasklart men...
 
Det var två skitroliga dagar i alla fall. Gaston hade två kanondagar hos Gundes dagmatte/husse och tyckte livet var så trevlig så kära nån. Fatta att vi har dessa två människor som tycker om båda våra hundar så det känns hur bra som helst att lämna dom där.
 
Saga tränar hopp!

 
 
Nu är det långledigt och det är himla skönt. Synd då som sagt om Gunde som gjort sig illa i sin tå IGEN. Skit med. Hoppas det går över fort och till det är läkt får han INTE hoppa upp på stenar som han älskar.
 
Ses!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0