Nähä, inte idag heller...

Vi var laddade till tänderna. Jag var i MYCKET god tid för jag fick minsann veta att till Värnamo brukshundklubb är det lätt att åka fel. Ha, tänkte jag som duktigt hade skrivit ut vägbeskrivningen. Idag kommer jag hitta lätt som en plätt. När jag kommer susande på E4:an ser jag nåt om att väg 27 till Borås är avstängd på grund av vägarbete följ skyltarna bla, bla, bla. Vad tusan, väg 27, vad det inte den vägen jag skulle följa eller nä, nä, nä jag skiter i det, tänkte jag och följde min vägbeskrivning vilket givetvis resulterade till en bortvimsad Ing-Marie. Lätt panik uppstod så istället för att vara en timme innan på plats hade min goda tid minskat ner till 20 sketna minuter.
 
Hjärtat bankade och hjärnan var lätt uppbrunnen när jag landade på parkeringen men jag sansade mig riktigt bra tycker jag allt. Hade dock svårt att läsa av Gunde var han befann sig i för mood.
 
Sitt i grupp - 10
 
Plats - 10
 
Fritt följ - 8
Position, stöter, studsar, tränger vänster.
Jag är lite glad ändå för jag kände ju hur han vispade runt lite vid min sida men han var liksom på rätt plats ändå. Svårt att förklara, det kändes säkert värre än vad det såg ut.
 
Sättande - 0
VAD F-N!!! Vårt paradnummer, Gundes glänsa-moment. Vad hände? Mitt fel!!! Jag måste ju på nåt sätt fått honom att tro att nu sa jag sitt när jag inte sa det för han stannade liksom upp och ja, sen var det kört. Himla också. Detta retar ihjäl mig.
 
Inkallande med ställande - 9,5
Avslut.
Jag är bara nöjd, så nöjd.
 
Rutan - 7,5
Extra kommando.
Jag vet inte, men det var inte en hund vare sig i elit eller i trean som fixade rutan ordentligt idag. Gunde stannade av för tidigt och fatta att jag klämde i med ett backa och Gunde BACKADE!!! Hur glad blir man då på en skala? Backa är ett ord som vi bara bustränat hemma när han kommer med leksaker och vill leka. Plötsligt fick man nytta av det. Häftigt att det funkade! Resten av rutan-momentet gjorde han skitfint.
 
Hopp-apport - 6,5
Något tveksamt tagande, tappar apport.
Gunde Svahn mesade i upptaget och fipplade med apporten och TAPPADE den, tog upp den blixtsnabbt, hoppade snyggt och prydligt tillbaka. När jag för EN gång skull får till ett ursnyggt kast! Rakt och prydligt. Grr.
 
Metall - 10
TADAM!
 
Vittring - 8,5
Tempo
Ja, kära nån. Så här gick det till. Gunde for ut och nosade över pinnarna, plockar rätt pinne och är på väg in mot mig (dock hade han ett litet öga på den där tävlingsledaren). Då kommer det farandes en snygg tik som var i andra ringen och tävlade. Tjena, mittbena. Gunde stod där med pinnen och fattade ingenting. Jag lockade på honom och han kom in och lämnade av pinnen. Lilla förvirrade tiken som var på vift letade sig tillbaka till sin matte. Jag fick göra om momentet och Gunde fixade det gång nummer två också. HURRA!!!
 
Fjärr - 7
Sitter före, flyttar en kvarts hundlängd.
Nä nu Gunde, får det bli skärpning på detta. Tävling nummer två och du flyttar på dig. Nu får det bli slut på detta och hålla på att sätta sig innan jag ens sagt s går inte för sig. SKÄRPNING åt alla håll.
 
Helhet - 9
Piggt och trevligt ekipage
Jag blev jätteglad för den kommentaren. Jag gick faktiskt fram till domaren och sa tack för att du skrev det. Ja, sa han ni var ju det! Dessutom, sa han att jag förstår om du undrar över att du fick betyg 8:a på fria följet med de kommentarer som du fick, men ni hade ett av de bästa fria följen idag och då ska det synas i betyget med. Shit, vilken skittrevlig domare. Jag blev jätteglad.
 
För faktum var att Gunde hängde med riktigt bra i fria följet förutom sitt lilla uppstuds och att han trängde vid en vänstersväng. Jättefina vändningar och stegförflyttningar. Jag upplevde inte heller att han var ur position direkt utan mer att han tappade ögonkontakten och var tvungen att kolla lite här och där (vilket inte är ok men det sket han i just då).
 
Jaha, summan blev 241 poäng. Alltså hade en sketen 5:a på sättandet räckt till uppflyttning men om inte om hade funnits så hade vi fixat uppflyttningen för länge sen. Nu så blir det att träna vidare. Vi har en tävling till innan vinteruppehållet.
 
Jag är glad att min kille är som han är i alla fall. Han kunde ju faktiskt tagit lilla tjejbesöket vid vittringen som värsta bästa belöningen... Gjorde han inte. Skönt!
 
Ha det gott!
 
 

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Så bra jobbat av er båda, nästa gång blir det tredje gången gillt ! :-D

2013-10-06 @ 17:32:54
Postat av: Helena

Attans! så retligt! Hade varit så kul att få se er någon gång. Du får lägga ut lite film vet ja :) Heja er, lycka till framöver! Kram

2013-10-06 @ 21:06:28
URL: http://www.helenashundliv.wordpress.com
Postat av: Anonym

Fantastiskt bra jobbat tycker jag! Duktiga, duktiga Gunde som valde att fortsätta jobba istället för att dra iväg med den otäcka vildpudeln...
Nästa gång funkar säkert ALLA momenten för er! Vi vet ju att han kan, Gunde! Kram

2013-10-07 @ 10:01:35
Postat av: Bittan

ÄÄR BARA SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ J-A IMPONERAD......KRAM från stolt mormor

2013-10-15 @ 19:24:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0