Fokus på fältspår och sen stack vi emellan med en tjejmil...

Herre jösses, sen jag betalade in appellen så har jag lagt fältspår överallt. Gunde har verkligen supersvårt för detta. Jag minns när jag gräver i min urhjärna att jag genomled samma pärs när jag anmält Gaston till appellen. Då vet jag att jag for runt bland grannarnas fält och la spår hysteriskt. Here we go again men nu är det med Gunde.
 
Jag har slitit mitt hår och på andras tålamod t ex Anneli D som ställt upp hundra procent när jag varit helt uppgiven. Hon har tvingat mig att tänka... när funkar det? var funkar det? varför funkar det där och inte där? Ni vet såna där jobbiga frågor som man naturligtvis skulle tänka själv men jag får nån form av tävlingsstress och har svårt att sortera ut vad som är vad. Enklast att konstatera att det fungerar ju för helsicke inte, punkt. Lite svårt att jobba vidare med det tänket bara men jag har reflekterat mig sönder och samman (som sagt med god hjälp av Anneli) och vips så började det lossna lite för Gunde.
 
Idag var vi tillbaka på ruta noll igen men då räddade Gaston upp mitt totala sammanbrott genom att visa att även han den rutinerade räven slet hårt med sitt spår. Skillnaden på den rutinerade killen och Gunde är att Gaston går ner i tempo och blir väldigt noggrann när det är svårt, Gunde stissar till det och går upp i stress vilket inte är någon bra strategi.
 
Emmas Saga hade samma problem som Gunde så vi snokade snabbt upp nya fält, lade nya spår och de gick bättre för båda men vi var ju inte direkt supernöjda.
 
Både för min egen men mest för Söt-Gundes skull la jag nu ett spår ikväll i en kohage och kära nån, jämfört med alla fältspår så gick detta som på en räkmacka. Tack gode värld för det.
 
Mitt liv som spårhund... vänta, vänta och vänta.
 
Jag kanske kan pressa ut snoken i gallret?
 
 
Inte nog med att jag då hetsar runt med fältspår så valde jag i ett svagt ögonblick, eller om jag möjligtvis just då kände mig ovanligt stark, att anmäla mig till tjejmilen. Så den klämde jag in förra helgen med. Jag och hundarna har varit skitduktiga och sprungit som små gnuer för att klara orka 1 mil. Vi var tre tjejer från jobbet som åkte upp. Tyvärr fick en av tjejerna agera hejarklack för hon hade en ond hals och det får man inte springa med. Vi andra sprang och det gick jättebra.
Jösses, mitt mål var att inte gå och att komma under 70 minuter. Jag sprang och fixade milen på 1,04. Shit, jag har varit helt odräglig på jobbet denna veckan och nogsamt påtalat att jag minsann kan springa en mil.
 
Nu hoppas jag av hela mitt hjärta att jag nästa måndag kan vara odräglig och skryta med att Gunde kan minsann spåra 300 meter på fält. Snälla, rara nån låt det bli så. Vi har ju liksom lite kvar med framförgåendet att greja med och budföringen. Som tur är har vi världens absolut i särklass mesta goaste dagisplats till Gunde. De tränar lite rapport med honom (tack vare dom som han kan ordet marsch, jag trodde ju Gunde var ett geni som lärt sig det själv men det visade sig att vissa faktiskt tränar sånt...), de åker med honom till Piren så han får äta god glass och de är i stadsparken och spanar i fågeldammen. Allt detta grejar han med medan Gaston jobbar för sin lön. Så olika det kan vara. Jag är i alla fall så himla tacksam över att det löst sig med Gunde.
 
Märker ni hur jag hoppar hit och dit. Så är hela min hjärna just nu. Spår, fält, skog, hage, framförgående, apportering, position i linförighet, hoppet och budföring. Inte konstigt om det börjar brinna där uppe.
 
Höres!
 

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Duktiga du som klarar att springa en hel mil :-O skulle jag aldrig palla!!

Ni kommer fixa appellen med glans!!

2012-09-09 @ 20:49:03
Postat av: Fia & Siri

Vi tror på er & håller alla våra tummar & tassar! Känner på oss m bestämdhet att det kommer att gå så bra!

2012-09-09 @ 22:04:18
Postat av: Anneli

Snyggt jobbat I-M! :)
Skriver du några enkla spåranteckningar...? För att enklare utröna var, när, hur det funkar...?

2012-09-12 @ 08:53:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0