Mycket hund har det varit denna helg!

Hela dagen igår befann sig jag och Gunde tillsammans med typ 20 till på klubben. Tobias Gustavsson, en kompetent kille som bland annat arbetar med forskning kring användning och utveckling av arbetande hundar, se  http://www.swdi.se/blog/. Vi fick oss en heldag med den viktiga leken. Vi lyssnade på teori som varvades med praktik. Vi delades in i olika grupper och sedan fick vi leka med våra hundar. Varje ekipage analyserades och sedan diskuterades hur och varför och hur kan man göra istället osv. Skitkul! Superintressant. Häftigt att se alla olika individer (både hundar OCH människor) hur man leker och OM man leker. Lekte ekipaget ihop eller lekte var och en för sig? Jag tyckte det var supergivande.

Härligt väder bidrog till mycket utevistelse. Kursen slutade kl 17.00 och sedan var det ny föreläsning angående stress och arousalnivå (tjusigt va? lika med aktivitetsnivå) kl 18.00-21.00. Synnerligen intressanta grejer som sas även där.

Något matt i den redan sedan tidigare slitna hjärnan gjorde att jag slocknade som ett utblåst ljus när jag väl landade i hemmet runt 22.00-tiden.

Sommartiden som normalt sett brukar drabba mig hårt märkte jag inte ens av. Jag vaknade av mig själv vid 06.30 eller 07.30 blev det ju nu då. En söndag!!! Hjälp, kan det vara en biverkning av förkylningen tror du? När klockan var 09.00 så kände jag suget efter att åka till spårskogen. Sagt och gjort, nästan hela spårgänget samlades och så körde vi igång. Idag gick Gunde sitt livs bästa spår. Han fick lekbelöning vid varje spårpinne istället för godis som han brukar och inte tusan vet jag men shit vad han spårade idag.

Emma gick Gastons spår och jag Knuffas. Att ha två som oss i samma spårgäng kan vara lite påfrestande för de andra eftersom vi båda har noll lokalsinne. Vi lyckades ju även idag då korsa varandras spår. Detta uppdagades när Knuffa gav sig iväg på sitt. Hon stannade upp vid övergången, fnös till, vände sig om och sen bestämde hon sig för att gå över på fel spår. Vi tog tillbaka henne och det löste sig. När Gaston sen då skulle gå sitt så visste vi ju om att vi traskat runt där i spåret alla tre plus Knuffa men ibland slår han till den svarte flanen. Han nosade på i rätt spår och hade vi nu inte vetat om att vi gått omkring i hans spår så hade vi aldrig i livet sett det på honom. Märkligt kille det där, sen kan det vara andra gånger när han blir skitstörd av i mina ögon petitesser. Bara att konstatera vi har helt olika syn på vad som är störning Gaston och jag. Skitsamma han spårade fint som snus.

Lilla Saga spårade på kalhygge och inne i skogen, det gick fint. Vi var tre mycket nöjda som drog hem från skogen. Jag har väl inte gjort så många knop mer denna dag men vaddå, det är ju måndag imorgon och då är det bra att vara utvilad. Eller hur Gasse?


Skogspromenad blev det ju så klart i eftermiddags mellan vilopauserna...

Gunde som hittat bästa pinnen ever.


Tror du jag bryr mig eller?


Gör du ju, kom igen nu gubbstrutt!


Vill du leka får du komma hit!


Där du Gunde Svan fick du minsann bjuda till för att få igång leken. Nåt matte kan lära sig av kanske???

Förresten såg vi både blå- och vitsippor på klubben igår. Vår på riktigt!

Hej svejs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0