Härlig föreläsning av Niina Svartberg

Jäpp, sagt och gjort. Vi bestämde oss för att tävlingspsykologi kan aldrig vara fel så vi anmälde oss till Niina Svarbergs föreläsning som var igår. 

Niina är en supermysig tjej, härlig att lyssna på och framförallt så oerhört nyttigt att höra hennes kloka ord. Lite jobbigt med för jag insåg snabbt att upps, hade visst förträngt lite sedan jag med liv och lust levde efter hennes bok år 2004. När den var nyutsläppt körde Helene och jag en studiecirkel i ämnet. Det var otroligt givande och jag fick då verkligen verktyg att hantera min nervositet på tävling med.

Jag är fortfarande nervös, tro inget annat, men jag kan hantera det så jag idag verkligen tycker om att tävla både bruks och lydnad. När det däremot gäller att starta på jaktprov så har jag något att jobba med.  En gigantiskt utmaning i att klara av att hantera min nervositet. För där kan jag säga att det fallerade totalt förra året. Sista provet var jag definitivt ingen speciellt bra coach för Gaston.

Det var även andra grejer som Niina pratade om som jag förträngt och sparat djupt ner i urhjärnan. T ex detta att kunna ta ansvar när det går fel på tävling. Det har jag inga problem med att ta på mig. Vet ju de flesta som håller på med hund att det ALLTID är vårt ansvar om det inte funkar på tävling.
Det jag däremot har FRUKTANSVÄRT svårt för är att jag även ska ta ansvar när det går bra. Jag är en fena på att säga att jäklar vad duktig Gaston var idag. Shit, fatta vilken hund jag har, född sån...

Eller kanske inte, eventuellt föds inte en hund med brukslydnaden färdigt och klart. Jag ger JANTE-lagen ett ansikte, jag ÄR jantelagen. Ni skulle sett när vi skulle göra en övning på en minut och tala om saker jag var bra på. Tvärstopp, börjar lite fjantigt med att säga t ex jag är omtänksam (alltid en trevlig egenskap och lagom skrytig liksom), sen klämde jag till med att jag är duktig på att skriva... SAMTIDIGT som när jag sa det blev jag genomsvett och illröd i ansiktet, herre gud, här sitter jag och SKRYTER om mig själv. SKITJOBBIGT!

Förra året hade jag förmånen att gå på en föreläsning med Mia Törnblom. Vi gjorde exakt samma sak där men kan ni fatta att jag har fortfarande exakt lika svårt för detta. Inte kommit ett myrsteg längre när det gäller detta.

Alla dessa negativa tankar som far i huvudet hela tiden och överallt, nej nu skrev jag till och med fel. Jag menar givetvis alla negativa tankar som INNAN farit runt i mitt huvud, det är slut med det nu. Här ska ni banne mig få se en positivt tänkande Ing-Marie hädanefter. Grattis Gaston, du åker med på ett hörn!

Hur som helst, Niina höll på mellan kl 09.00-16.15 och jag hade lätt kunnat sitta där några timmar till.

Har ni inte läst boken så gör det, "Lyckas på tävling" av Niina Svartberg.

Nu ska jag gå ner och se hur långt de kommit i Vasaloppet. Jag såg den hysteriska starten. Whao, snacka om att ha ett positivt tänkande och stå där mitt i smeten. Jag hade vevat vilt med stavarna och varit helt galen.

Hej svejs!

Kommentarer
Postat av: FIA, SIRI & WIRRA

Min högsta dröm är att kunna ha kontroll över nerverna på tävling. Tänk att kunna sitta vid lottningen och va lugn, tänk att kunna rasta sin hund innan och va lugn, tänka att kunna gå in på kvarmom och va lugn och tänk att kunna va lugn & cool tills det är dags för start och göra programmet tillsammans med Siri och samtidigt kunna andas.....ja tänk om...det hade varit underbart.



LYCKA TILL på kommande tävlingar !!



TASSAR

FIA, SIRI & WIRRA

2010-03-07 @ 18:49:32
URL: http://siri.gundogs.se/
Postat av: Lisette Halvardsson

Ja, visst var det en bra föreläsning! Sitter just nu o tänker över mina mål med mina hundar :)



Ha det så bra!



//Lisette

2010-03-07 @ 19:32:20
Postat av: Kathy,Olle,Caliph, Singha och Tywi

Har oxå varit på hennes föreläsning, såååå jäkla bra och många tanke ställare får man och så kanner man sååå väl igen sig själv i det hon säger. Mycket att jobba på.....



ha dt gott kramizz

2010-03-08 @ 15:21:25
URL: http://www.123minsida.se/kathyocholle
Postat av: Susanne

Jaså du, så nu tror du alltså att du har en del i Flanens framgångar. Du var alltså tvungen att gå på en föreläsning för att fatta det. Ja, sicken människa. Jag har ju sagt det hela tiden men du lyssnar ju inte. Det krävs ju två för att dansa tango, eller hur?

Kram kram Susanne (alltid skitnervös)

2010-03-08 @ 22:03:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0