Splash så var vi nere på jorden = supernollan IM med sin Gaston

Nix det gick inte. Jag var skitnervös. Vi började med walk-up, fyra stycken som gick på linje och alla fick en markering och en dirigering var. Gaston markerade men vad hände på vägen ut vet inte jag. Han yrade runt som en galen tok och tog för sig större och större område till det slut var gigantiskt. Nånstans här insåg jag att jag skulle nog blåst och hjälpt honom lite... Det sa domare Carina Asp också men vad fasen, jag vet inte vad man får och inte får. Är det en markering så ska han väl för tusan reda ut den själv tänkte jag, så dumt...

Nå, dirigeringen fixade han. Jag kan inte påstå att han gick rakt dit jag pekade utan snarare rakt dit han tyckte han skulle men tur ska man ha och det hade jag så när jag blåste stopp så såg jag att han fick den i vind så då sa jag lite nochalant så och pekade åt pippin och vips så hade han den. Med lite god vilja skulle man kunna tycka att det var riktigt bra gjort.

En bild från walk-up


Efter detta delades gruppen upp och två av oss fick följa med domare Carina till vattnet. Gaston fick börja på en dubbelmarkering. Pissenkel såg den ut. Det var på en göl men gölar har vi hemma så konstiga kanter är inga problem. Det var det inte här heller, han susade ut men på vägen ut så såg han inte klok ut, han velade om han skulle ta den till höger eller den till vänster, höger, vänster, höger vänster eller som Carina sa aftonbladet eller Expressen. Han valde till slut den till höger. Simmade hem med den, när han kom upp såg han ut som han skulle få stryk innan han kommit in och lämnat av den och äntligen fick skaka sig.
Sen var det det dags för nummer två, what? sa Gaston. Jag har ingen aaaaaaning om vad du menar. Den var borta ur hans hjärna. Suck.
Glömde en sak, på den här gölen flöt det runt plastfåglar. Såna har Gaston aldrig sett... Varför jag nämner dom är för att när parhunden tagit in sin dirigering, så skulle den ta sin dubbelmarkering och sen var det då vi som skulle ta dirigeringen. Oh my god! Han har ALDRIG någonsin gjort ett sånt gräsligt dåligt linjetag. Han simmade raskt ut till en plastfågel eller Vätte som det heter och nosade av den sen när jag blåste stopp kom han inåt. Jag blåste stopp och han simmade så fint in till mig, jag blåste hysteriskt stopp och vid det här laget snarare vrålade jag än att jag lugnt sa UT!!! Icke, jag fattar inte sa Gaston och simmade hem till sin matte. Upps.

Gaston på väg hem med den markering han lyckades få hem.


Dirigeringen - tittar du riktigt noga ser du en brygga bort åt höger, innan den fanns viltet som skulle hem.


Efter detta spektakel var det bara söket kvar. Ordet bara tar jag genast tillbaka. Det var myrmark, mjuk blöt mossig mark med Pors. Vi skulle söka åt vänster sida och fick absolut inte gå över en tänkt linje åt höger för där skulle parhunden söka sen. Gaston sökte på och ville över på höger sida, jag blåste stopp och fick tillbaka honom åt vänster, han vill ut till höger och jag blåste stopp. Så höll vi på. Jag trodde jag skulle bli galen och Gaston med. Till slut ställde han sig i sökrutan som ett UFO och hela han utstrålade men för h-e ska jag hämta fåglar eller inte. Han hade troligen fått fåglar från andra sidan i näsan, tror jag. Han fick väl in 2-3 fåglar sen gav vi upp, både Gaston, jag och domare Carina.

Här syns det lite hur det såg ut, tur Cissi fick till ett kort när han faktiskt kom in med en fågel.

Innan jag ska skriva av protokollet måste jag bara få berömma min gosse för en sak - hans fot. Han gick kanonfint vid min sida hela provet igenom. Vi var inne ca 1 timme. Vi var lite möra både jag och Gaston när det var klart. Han var tyst och satt lugnt vid min sida oavsett vad som hände. Skönt!

Duktig var också lille Lipton, lille gubben yngst av alla deltagarna. Han är två år lille labbe-slabben. Han gjorde så många bra saker. Fick ihop till ett tredje pris, klarade släpspåret, HURRA! Vill ni se mer bilder från dagen så är jag säker på att Cissi har på sin sida. Jag knäppte med hennes kamera hej vilt, kanske bara blev suddigt alltihop men förhoppningsvis blev det några hon är nöjd med. http://www.hapenidi.se/
Det var kul att Cissi och jag fick detta provet ihop, två noviser som ska stötta varandra. Tack ni andra som hållt tummarna och som peppade efter provet. Gött att ni finns!

Protokollet lyder som följer:
Samarbetsvilja: 3
Bra samarbetesvilja vid förflyttningar, kan förbättras i arbete.

Sökarbete: 2 och 2
Brister för dagen i inpiration, motivation, får inte till något egentligt sökarbete.

Fart: 5
Anpassad.

Uthållighet: 3
Mattas av vid sökarbetet.

Näsa: 5
Används bra.

Dirigerbarhet: 3
Land - är i hand och löser uppgiften. Vatten- är inte tillräckligt dirigerbar för att lösa uppgiften.

Markeringsförmåga: 3
Uppmärksam med diffus minnesbild av landmarkering men även nummer 2 på vatten, löser inte dessa. Uppmärksam med bra minnesbild av nr 1 på vatten.

Skottreaktion: 5
Lugn och koncentrerad.

Stadga: 5 och 5
Visar god stadga.
Tyst i passivitet.

Apporteringslust: 5 och 5
Spontana upptag, bra inlev.

Apportgrepp: 5 och 5
Balanserat fast grepp, i huvudsak bra avlämningar.

Simteknik: 5
Simmar bra.

Vattenarbete: 5 och 5
Går villigt i och arbetar gärna i vatten.

Hundtolerans: 5
Stör ej eller störs av andra hundar.

Sammanfattande kritik:
En hane som idag brister i koncentration, samarbetsvilja och sökmotivation vilket motiverar priset.

Pris: 0

Första spontana tanken när vi efter en timme var klara var att NEJ vi är inte klara för detta punkt slut. Men efter att gått med och tittat på flera hundar så har jag ändrat mig. Vi har kommit med till Växjö nästa lördag och vi åker. Jag ska ta lärdom på dessa jaktprov och träna som en tok till hösten (eller vad tusan då skulle jag ju ut i elitspåret, men hur ska jag göra nu då?).

Gaston ligger utslagen på hallgolvet, skitslut och vet ni, det är jag med.

Anders har lovat hjälpa mig med linjetagsträningen, fick, som alltid, superbra tips av Lotta. TACK!

See you!

Kommentarer
Postat av: Sofie, Zimply & Bonuz

Shit happends!!! Du ska vara jätteglad och nöjd över att han är tyst och stadig, en walk-up som start med en nervös matte är INTE det lättaste! Resten är bara att träna! Herregud, det var ju första ökl starten! Nästa gång kommer priset vara ett helt annat! Fast vet ändå hur det känns, det är skittrist med nollor...



Kramar!

2009-04-26 @ 17:13:53
URL: http://www.zimply.gundogs.se
Postat av: Fia & Siri

Tycker du har en härlig attetyd...Ju mer tävlingar/prov man är ute på dessto mer rutin får man och man lär sig vad man "får & inte får" göra. Tycker du gör rätt i att åka på nästa prov. Du vet....vi håller alla tummar & tassar för er ...för vi vet att ni tränar å står i och är duktiga...det kommer att gå bra!!!



TASSAR

Fia, Disa & Siri

2009-04-26 @ 20:05:39
URL: http://varldensbastasiri.blogg.se/
Postat av: Bittan

Ja du har så rätt!! Det är en del som hävdar att det är detta som är tjusningen med hundträning!!

Håller tummarna för er inför nästa helg! Vi vet ju att han kan!//Kram//Bittan

2009-04-26 @ 20:26:56
URL: http://www.bez-amis.se
Postat av: Pernilla

Kul att träffa dig idag. Och vad det beträffar provet så vet jag att ni kommer igen. Tänk tillbaka på lyckan då ni knep er etta i höstas då är det värt allt slit och ni kommer snart att ha en etta även i denna klass.



Vi håller tummar & tassar för kommande prövningar.

Kram.

2009-04-26 @ 20:28:37
URL: http://hem.bredband.net/pernsand
Postat av: Fia & Siri

Hej igen!! Glömde en sak...vill bara göra en liten tillrättavisning ang din "bloggen".....det har i den smygit in sig ett SUPER FEL..nämligen följade... du & Gaston är absolut inga "nollor", ni är båda två charmiga & snälla, inspirerande m.m individer som sprider mkt glädje och lägger ner otroligt mkt tid på träning. Vänta du bara nästa helg så sitter det.



TASSAR

Fia & Siri

2009-04-26 @ 21:48:05
URL: http://varldensbastasiri.blogg.se/
Postat av: Karin & Menta

Herregud!! En liten nolla är ju ingenting. Jag brukar hävda att noll är ju faktiskt bara ett steg upp till en etta så se det som om ni nästan fick en etta(så brukar vi säga i alla fall även om det finns en del som inte förstår logiken i det). Ha det bra så ska vi hålla tummar och tassar nästa helg!!

2009-04-26 @ 22:52:50
URL: http://zimply.gundogs.se/startsidan.html
Postat av: Lotta

Min uppfödare sa till mig första gången jag skulle ut på jaktprov... "Tänk bara på att träning och prov är inte samma sak" !!



Jag ser fram emot att få se er på prov framöver !! Och nu är ni en erfarenhet rikare och har fått lite rutin i Ökl !



KRAM på er

2009-04-27 @ 07:15:57
URL: http://www.friden.de
Postat av: Elenor och Zidane

Men hej...och TACK! Jag är fortfarande helt tokigt glad. Känns kul att få belöning för allt slit man gjort i ur och skur. Det kommer säkerligen du och Gaston också få uppleva. Skam den som ger sig. JAG ska njuta ett par dagar till. Vi ses.

Kramiz

2009-04-27 @ 19:17:04
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: petra

Tyckte mig läsa en massa positiva saker som gaston gjorde, hade du fått ett protokoll även du hur du skötte dig hade det säkert också varit bra. kram petra

2009-04-27 @ 19:35:29
Postat av: Kattis

Så tråkigt att det inte gick vägen, men tänk att bara ha ett fotgående som fungerar så fint! :) Nästa tävling klarar ni det! Kul är det i alla fall att läsa om hur träning och prov funkar för så småningom ska vi väl också ut på banan! ;) Om ni min nervositet inte sätter stopp vill säga, oops...! :)

2009-04-28 @ 16:22:10
URL: http://www.tjornebrant.se/dagar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0