Vi klämmer till med en uppdatering till, nu om jaktträning



Idag har vi fått vad vi tål, Gaston och jag. Vi började med att Olle gav bra tips om vad jag ska tänka på när jag kommer till jaktprovet. Ganska bussigt att han överhuvudtaget tror att jag kommer kunna tänka där alls. Hur som helst vi började träningen med två enkelmarkeringar (efter att vi hade gått fot en stund, över eltrådar (avstängda!) och lite annat). Hur som helst, första enkelmarkeringen så var Gaston så himla upp i det så han bara susade omkring i tillvaron. Vi gjorde om den och då kom Gaston ihåg att han har en nos (och använde den...). Andra enkelmarkeringen - no problemas.

Vi traskade ner till söket där vi hade lagt ut vilt. Gaston var lite konfunderad vid truten (första viltet han dök på)  tog den när jag visslade inkallning och sen tycker jag hade skötte sig bra. Han sökte ut och kom in med fåglar och hade bra avlämningar (enligt coachen).

Efter detta stegade vi iväg till vattnet. Det tog en liten stund innan Olle och Dizzy kom i båten och dök fram bakom vassen. Kanonbra träning för den svarte, bara sitta där och glo. Gaston har aldrig hämtat när någon kastat från en båt men det var inga problem. Det som var väldigt kul var att han lämnade av snyggt och prydligt innan han skakade sin blöta kropp. Hurra! Det blev två enkelmarkeringar på vatten som han fixade galant.

Sen pratade vi och pratade lite till. Kastade lite markeringar bara för att kolla av att Gaston höll sig i skinnet och det gjorde han - nästan... Till sist fick Gaston hämta truten i en stor risbuske ett par gånger och det gjorde han helt ok.

Hur känns det inför lördag? Rätt ok faktiskt. Jag tror inte han kommer gå ur hand eller balla ur men uppskruvad kommer han att vara den filuren. Fixar vi det inte så kommer vi alla fall att veta vad vi behöver träna på (oj, oj, oj så himla präktigt det lät nu då, kom ihåg att påminna mig om föregående när jag brutit ihop).

Imorgon blir det för Anders att kasta markeringar med vilt (och av någon underlig anledning blir det stor fågel typ trut).

Hej hopp, smörsopp!

Kommentarer
Postat av: Karin & Menta

Kul att se att ni är på gång! Vi håller tummar och tassar för er! Han verkar ju uppföra sig betydligt bättre än moster Menta som tycker att hon ska "klä av" fågeln innan den kommer hem.

Det finns ju ingen anledning att vara nervös. Tänk själv! En massa vuxna människor som kliver runt i skogen och är toknervösa för att deras hundar inte ska hämta döda fåglar! Fånigt va? Jag brukar försöka tänka fast ärligt talat så håller det inte alltid ända fram till startlinjen. Alterntiv 2: säg som Carolina Klyft "Jag ska bara gå ut där och ha kul i dag" (också himla präktigt och dessutom vill man ju inte att den kära hunden ska ha allt för kul!!!)

Lycka till! Vi håller koll på hur det går!

Hälsningar

Karin & Menta

2008-09-02 @ 22:47:28
URL: http://www.freewebs.com/redlegs/
Postat av: Maggan

Gaston kommer att sköta sig finfint på jaktprovet. Frågan är bara om hans matte klarar det. Och gör hon det så blir det en etta med HP. Känn nu hur tunga kraven är på dig som coach till Gaston!!!!! HIHI! Förlåt att jag flippar ur. Jag VET hur skakis och virrig man blir i såna situationer. Du kom kanske ihåg vad jag i min förtvivlan bad dig om en gång förra året? Hör av dig när det är klart. Kramar från Maggan med flock

2008-09-03 @ 20:56:46
URL: http://www.123minsida.se/magganshundar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0