Lydnadsträning på klubben

Här tror man i sitt stilla sinne att man kommer få lägga ALL energi i lydnadsträningen på framåtsändande, kryp och skall. Resten klarar han nog utan större krusiduller. HA!!! [10]

Igår skulle jag kolla av inkallning med ställande och läggande som omväxling till ovan nämnda moment. Vi hade problem med läggandet i inkallningen sist när vi var på klubben och tränade så nu skulle det kollas om det var en tillfällighet eller inte.

Det var det INTE! Gaston kommer som ett spjut på hit, stannar kanonsnyggt och startar kanon igen och sen SÄTTER han sig hur jäkla snyggt som helst när jag säger LIGG. Öh, hoppsan.
Jag ställde honom och körde inkallningen från st¨ående och jajamen, Gaston startar i värsta gazelltempot och när jag sa ligg så satte han sig lika snabbt och prydligt igen.
Jag tränade "nos-mot-näsa-ligg" och det gick kanon, ställde honom igen och gjorde om men inte tusan la han sig, icke sa Nicke. Ordspråket "Tålamod är en dygd" är bra men ärligt talat, hur mycket tålamod ska man ha då? Jag fick verkligen både bita och bryta ihop innan vi fick till det.

Men som alla vet så är det inte förrän på nästa träning man ser resultat. Sagt och gjort ut i skogen och så tänkte jag till (ja, det gjorde ont). Jag ställde honom, gick ifrån och kallade in, sa ligg och vad gjorde Gaston? [42] Men vad är detta? Jag trodde jag skulle bryta ihop på riktigt. Gaston som var lyckligt ovetande om mitt nära sammanbrott satt och väntade på sin belöning för snabbare än vad han satte sig kunde han MINSANN inte sätta sig. Give me a brake!!!

Vad är problemet? (Typ 9 minuspoäng men det bekymrar inte flanen det minsta).


Jag kan ligg - när jag själv vill...



Över till något annat som gick betydligt bättre - dirigering, närsök och markering. En stor fördel med att träna många olika grenar, är att det alltid finns något man kan träna som kan muntra upp en när man är nära det totala sammanbrottet. Gaston lyssnade jättefint på pipan - kul eftersom jag för ett ögonblick började tro att han hade  megavaxproppar som täppt igen båda öronen, med tanke på svårigheten att höra skillnad på sitt och ligg...

På tal om något ytterligare helt annat så började jag på en högskolekurs på nätet igår. Det har sina fördelar när man kan läsa och lyssna på föreläsningar när man har tid. Vilket jag aldrig har men det blir till att prioritera. Frågan är vad som skall bort... Ja inte vet jag.

Hej hopp
vaxpropp!

Kommentarer
Postat av: Annika (& Tindra)

Hej Ing-Marie!

Tack för dina mycket vänliga ord i Anna-Lenas gästbok! Håller oxå med om att vi hade en väldigt trevlig funktionärsdag i Jönköping, tusen tack för sällskapet!

Håller just på att damma av labben inför elitlydnadsstart i december. Baklängesträning av ínkallningen är ju suveränt. Då är det bara att bryta direkt något blir fel, och göra om. Niina Svartberg har en klok devis - "det är inte min sak att tala om för hunden vad den ska göra, det är hundens sak att ta reda på det". Lycka till med din fina Gaston!

2008-11-04 @ 23:52:32
Postat av: Andreas & Elsa

Tusen TACK för gratulationerna!!!



Andreas & Elsa

2008-11-05 @ 08:04:18
URL: http://www.123minsida.se/vega
Postat av: Kattis

Vilken härlig bild på G i snön!! :)

Härligt när hunden faktiskt kan sätta sig snabbt! ;) Skulle Tinca aaaaaaaaaaldrig klara av! Men hon är en jävel på att STANNA under inkallning! hihi

2008-11-05 @ 14:36:50
URL: http://www.tjornebrant.se/dagar
Postat av: petra o greta

Visst är det underbart med hundträning!!!! Vi tränade lydnad idag och jag var lika nära ett sammanbrott som du tydligen var, suck suck och lite hi hi.......

Postat av: Helene å Åsså

Hello!

Du tänker väl på HUR du säger kommandona som vi pratade om i måndags! Syns i helgen...

Kram

2008-11-05 @ 19:56:03
URL: http://www.123minsida.se/Helene1
Postat av: Karin & Menta

Men Inga-Marie!! Du har en flat!! Har du aldrig hört uttrycket fort men fel? När vi tränade in hoppet för tvåan bestämde sig Menta en dag att momentet var hopp ligg hopp! Hon gjorde det skitsnyggt varje gång och låg där och tittade på mig med viftande svans SÅÅÅ NÖJD med sig själv! Varför bestämde hon sig för det just den dagen? Hon gjorde aldrig så igen ( fast däremot hittar hon ju på andra "nya" lydnadsmoment) och jag tror att våra kära flattar bara är lite kreativa med stor initiativförmåga. Det är i alla fall härligt med den glädje dem gör det och man får sig många goda skratt (och en del nya gråa hår men det finns ju hårfärg).



Ha det bra i höstmörkret!

Hälsningar

Karin

2008-11-06 @ 22:08:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0