Workingtest i Vegby

Först av allt vill jag gratta träningskompisen Anngreth med rottispojken Mogg för en strålande insats i Mullsjö idag. Uppflyttad till lydnadsklass 3. Hurra och grattis!!!

Mamma mia, äntligen hemma efter att ha åkt hemifrån kl 05.30. Det var inte roligt väglag. Massor med snö och jag som är värsta fegisen när det är halt. Men jag bet ihop och rätt som det var så var vi framme Gasse och jag.
Ut och kissa sen var det till att vänta på lottdragning. Vi väntade rätt länge faktiskt, typ en timme innan det var det dags. Vi lottades att gå en nybörjarhund (alltså jag), en öppen klass och en elithund i ett lag. Kul - NOT!!! Gissa hur pressad jag kände mig att gå med två rutinerade män som såg tvärsäkra och stencoola ut.

Vi gick ut till vår första station som var en dirigering (linjetag) typ 30-40 meter. Jag fick börja (givetvis...) och Gaston var helt ofokuserad och konstig. Han var ute en vid sväng åt vänster och kollade på skytten lite och jag blåste ner honom och försökte dirigera om honom. Ena gången lydde han och nästa såg han ut som ett UFO. Poäng NOLL. Maxpoäng på en station är 20. Kändes ju kanon, två rutinerade män stod och tittade på. Jag kände hur de tänkte att - shit, varför fick just vi ta henne av alla... Deras hundar skötte sig ganska bra och tog hem sina dummies.

Vi gick till nästa station. Där fick vi vänta mellan 45-60 minuter innan det var vår tur. Gaston var jätteuttråkad. Han har inte fattat att en retriever ska kunna sitta med i skogen en hel dag och bara sitta... Hur som helst när det var vår tur så gick vi alla tre i laget med lösa hundar vid sidan in till en punkt där öppen och elithunden fick vänta medan jag och Gaston gick vidare ca 20 meter. Där fick jag sätta ner Gaston och en enkel markering skulle tas. Gaston fixade det jättebra. Det var ett brett och DJUPT dike som skulle övervinnas och efter lite funderande så kom han över i ett snygg svanhopp. Han höll sig jättefint i området och hittade till slut markeringen. Öppen och elithunden hade jättesvåra markeringar och hundarna fick jobba ordentligt för att få in dom (många visselsignaler blev det). Plötsligt åkte ju mitt självförtroende upp ett par grader och jag kände mig inte längre helt värdelös i alla fall.

Nästa station var en walk up för öppen och elithundarna. Gaston fick sitta vid min sida när en annan nybörjarhund fick ta två enkelmarkeringar. De här markeringarna hamnade bakom en stenmur (vilken tur att vi hade tränat på det, phu). Gaston satt som ett ljus tyst och prydligt. När det var hans tur att ta enkelmarkeringar klarade han det utan problem. Nu måste tilläggas att jag tyckte det var utan problem. Vad domaren tyckte vet jag inte, kommer på nätet senare...

Vi gick vidare till ytterligare en station med enkelmarkering där Gaston skulle hoppa över ett krondike. Det gick bra tycker jag.

Sista stationen var närsök - Gaston susade ut och letade, plockade upp en dummies och ställer sig och kissar. Inte bra, inte bra. Han fick gå ut en gång till då sökte han fint, plockade dummies och kom in direkt. Betydligt bättre. Vet inte vad domaren drog för den fadäsen. Skäms på sig.

Mina lagkompisar var väl si så där nöjda med sina insatser men jag tror inte någon av dom nollade någon station i alla fall. Jag kan verkligen inte detta hur allt bedöms men det är kul, tycker jag nu när det är klart.

Jag har träffat så många härliga människor denna dag. Kompisar jag tränat med hos Maire, nya ansikten från Huskvarna och Tenhult. Vi ska träffas och träna - kul, kul. Underbara, goa Maire (alltid lika go och glad) var där och stöttade. Ja, det var verkligen stenkul på det sättet MEN (nu låter jag som han i Lets dance), jag var färdig kl 13.30 och fick vänta till 15.45 innan prisutdelning. Inte så kul när man vet att man har en bra bit hem och ska upp och jobba imorgon.

Hur som helst, jag är nöjd med min kille. Han skötte sig bra. Det som gör mig lite konfunderad är att linjetag som vi tränat mest gick sämst och markeringar som vi tränat minst gick bäst. Sen kunde han låtit bli att kissa och vara så himla intresserad av tikrumpor. Det är jäkligt irriterande att behöva säga till honom att skärpa till sig för att hans redan långa näsa blir flera centimeter längre för att nå en liten rumpa som gick förbi. Grr. Ska ta tag i detta - en annan dag!

Två bilder har jag tagit denna dag men de är kvar i kameran och ingen är här och kan lägga in dom i datorn. Här kommer en annan bild från en annan dag.
image87

Kommentarer
Postat av: Ulrika, Mats, Vilja & Izac

Grattis till ett mkt väl genomfört WT, tycker ni var kanonduktiga. Fy vad jobbigt med all väntan för både hund o förare.. det tar på krafterna och då inser man att ni gjort det här jättebra.. kul!!

2008-03-24 @ 21:22:31
URL: http://web.telia.com/~u22515698
Postat av: Lotta, Troja & Puma,

GRATTIS till ett fint WT !! Funderade i morse när det snöade på hur det skulle gå för er idag, men nere i Småland kanske inte var lika mycket snö som här ???

NU ska vi också börja med jaktträningen igen !!!! ÄNTLIGEN ..... bara vattnet kunde bli lite lite varmare *ler*

Kram från oss !

2008-03-24 @ 23:07:30
URL: http://www.friden.de
Postat av: Maire Pyrrö/Kennel Aim Highm

;-) Stencoola killar...jag säger Stencool Ing-Marie & Gaston som genomförde WT med ett jävla anamma.
Kul att se att ni minglade runt stationerna som du och Gaston aldrig gjort något annat.
Bra jobbat ..
Kram maire
PS..min katapult arm är ur led i dag....

2008-03-25 @ 07:16:32
URL: http://www.kennel-aimhigh.se/
Postat av: Tobias & Wilson

Ni skötte er utmärkt som NKL-ekipage! Hörde lite skvaller om att det endast var 3 st NKL-ekipage som fick poäng på dirigeringsstationen. Vi får väl se om det stämmer när resultaten publiceras...

/Tobias & Wilson, ÖKL-ekipaget i lag 12

2008-03-25 @ 15:54:35
URL: http://www,wilsoninaction.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0