Vilken dag vi hade igår!

Med livet som insats smög jag in till tjejerna och väckte dom runt 11.00 och frågade om de ville hänga med oss ut och åka. Båda sa JA!?!?!!? Inget tjafs, inget stön, inga suckar, herre jösses jag hann gå igenom allt möjligt i tankarna, vad är det som är fel? JAG väckte dom och de är på strålande humör båda två? De är 14 och 17 år... De idiotförklarar dom som ringer till oss innan kl 12.00. Hur kan man bara ringa till nån så tidigt?!? Hur som helst vi kom iväg och första stoppet var Värdshuset i Hästholmen (ligger utefter Vättern). De har så himla god wienersnitzel där så det är inte sant. Vi åt och mumsade, gick en sväng med hundarna för att sedan åka vidare i tillvaron.

Nästa stopp var mest för Anders. Han har någon magisk dragning till slussar. Jag och tjejerna tycker det är helt ok att se en sluss öppnas och stängas thats it. Han skulle kunna följa en båt hela vägen med ALLA slussar. Hur kul är det?

Mystiska saker...


Vad gör dom där nere?


Nästa stopp blev Cloettas chokladfabrik... Mumselemums. Sedan åkte vi hemåt igen.

Väl hemma blev det en promenad med hundarna för att sedan samla ihop hjärncellerna på både mig och Gaston. Vi åkte till Maria C och träffade ett gäng. Vi har bestämt oss för att bättra på vår jaktlydnad. Ja, ni vet fot, stadga och hela rubbet. Det var väl inget direkt nytt men ack så nyttigt att höra vissa saker igen och igen. Det är så himla lätt att glömma bort sig och att inte vara konsekvent t ex när det gäller "fot". Hur lätt är det inte när man står och slöbabblar lite att hunden plötsligt står bakom och tuggar på gräs eller snufsar på något? Gaston är duktigt på det här med att gå fot men ALLT kan bli bättre. Han är ju definitivt inte hundra med när jag plötsligt svänger vänster. Det är megaskillnad på vårt "jaktfot" och appellfot. På appellplan jobbar Gaston kanonfint in med rumpan i vänstersvängar men i jaktfoten blir han lite ställd. Det är ju bara att inse, vilket är mest tränat???

Stadgan funkar bra också. Vi fick t ex ställa upp oss mitt emot varandra så vi bildade en tom korriodor i mitten. Jag tog sen Gaston till en punkt och satte ner honom på kvar och lämnade honom si så där 20-30 meter. Maria kastade dummies och smällde runt omkring honom, kvackade och hade sig men där är Gaston cool. Ser lite ut som att "kära nån, vad har hon druckit till kvällsmat?" När störningarna var klara kallade jag in Gaston och han kommer utan kruseduller.

Tiden gick fort, vi var sex stycken. Alla har vi vårt att jobba med, det är olika hundar och vi som förare är olika också. Jag kan ändå se fördelen med att ha tränat mycket bruks- och lydnadslydnad.

Nix, pix nu ska jag uträtta lite nödvändiga saker som att tvätta köksfönstret. Jag är ett totalt hopplöst fall när det gäller att tvätta fönster. Jag har provat alla knep på denna jord, allt från Yes och tidningspapper till diverse olika mirakeltrasor. Det blir flammigt i vilket fall. Jag har nu gått in för stilen att lite flam har ingen dött av.

En läcker bild som Ia tog:



Ha det gott alla!

Kommentarer
Postat av: Gerkan

Ser ut som dere har det helt på G i semesteren;-)

Hadde vært kult å få besøk av dere i Norge;-)

Men først FM........vi trener på....

Skal på ukeskurs denne uka med kun jaktlige syssler:-)))

2008-07-18 @ 21:06:16
URL: http://www.gerkan.com
Postat av: Maire Pyrrö/Kennel Aim High

Behöver jag säga så mycket? Tack Ing-Marie för dina fina trevliga sms. Önskar att det fanns flera underbara Ing-Marier i Sverge som har den glädjen/hoppfullhet som du.

Tack för att du är du.

Kram maire

2008-07-20 @ 22:02:01
URL: http://www.kennel-aimhigh.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0