Hej hopp!

Beslut är tagna och träningsmotivation är hittad! Har haft en dipp under vintern med både det ena och det andra. Träning med hundar som jag alltid tyckt gett mig energi kändes mest som den sööööög! Beror på många olika saker så klart men jag satte mig ner och tänkte - vad vill jag?
 
1. Färdigtävlat i brukset med Gaston
2. Testa Rallylydnad med Gaston eller satsa på lydnadschampionatet (där är jag inte färdigtänkt än...)
3. Gunde ska starta trean och utifrån det ska en träningsplan läggas upp
4. Gunde ska starta lägre i höst och en träningsplan för detta måste göras
 
Sagt och gjort. Jag började med att anmäla mig till två kurstillfällen hos Ditte Andersson som har temakurs fritt följ. Vi var första gången i torsdags. Spännande med en ny instruktör, ny miljö och nya människor. Diettes träningstänk var egentligen inget meganytt men ack så bra nya övningar fick vi med oss. Det gillar vi! Gillar verkligen Ditte, så lugn och pedagogisk. Sen är det liksom bara 1 timme och 15 minuters resa till Motala och det gör ju inget heller. Då kan man ju pipa dit en kväll...
 
Jag har även under februari tagit tag i att träna i olika miljöer. Detta är ett måste med Gunde. Både annan miljö och andra hundar/människor. Jag har haft förmånen att följa med Jeanette på inomhusträning. Det har gett mig och Gunde massor. Jag hade med mig detta när jag for till Motala. Tack!
 
I vinter har jag lagt mycket av vår träningstid på fjärr, vittring och haka ner. Just nu känns det som att vi kunde gjort det dubbelt så mycket men nu är det som det är. Fick skitbra tips av Ulrika L i just fjärr och haka ner (plus lite annat he, he, he) som funkar bra på Gunde. Utnyttja hans älskade boll i fjärren på ett sätt som jag aldrig i livet kommit på själv.
 
När det gäller vittringen har jag följt en tjejs blogg hur hon gjort med luktdiskriminering och sedan gjort likadant med Gunde. Vi har kommit så långt att det är dags att börja med plocka upp biten. Jag fegar där känner jag. Vill inte ha en Gunde som rusar ut och bara tar en vilken som helst.
 
Lydnadsklass 3
 
Sitt i grupp - måste påbörja denna träning på riktigt!
Plats - måste mängdtränas.
Fritt följ - påbörjat intensivträning, mest med koncentration för tillfället och uthållighet.
Sättande - känns ok.
Inkallning med ställande - känns ok.
Rutan - HJÄLP!
Apportering o hopp över hinder - den träningen har legat i snö...
Metallapportering - känns ok, måste dock slipa på ingångarna.
Vittring - se ovan.
Fjärr - måste ut på längre avstånd
Helhet - Gunde får ju så klart 10 sen är det ju jag då....
 
Gastons rallykarriär ska kollas av på skärtorsdagen när vi ska på information om denna tävlingsform. Tror det kan passa oss. Efter denna dag ska jag se när vi är färdiga för start...
 
Gaston jobbar i stort sett varje dag nu. Det är skitkul men tar mycket av vår energi. Han är min hjälte som orkar med det. Gäller att ladda energi när man kan säger han.
Gunde han är 3-4 dagar hos sin fantastiska dagmatte/husse. Vet att de tycker jag överdriver men ur hjärtat menar jag att han han har det kalas. Herre jösses, han är ute på härliga promenader, blir miljötränad i stan, åker hiss och får massor av träning i att sköta sig när man möter hundar och andra människor (även om de ser skumma ut). Det har gjort susen med hans tonårsfasoner. En mycket coolare kille nu än för några månader sen när han blev polis över hela Skärstaddalen och Ekhagen. Trodde ett tag att jag på riktigt skulle få ett psykbryt på honom. Jösses vad han höll på. Nu är det vår goe, fine kille igen. Phu, två års-åldern är inte alltid kul.
 
Näe, nu får det vara färdigbloggat. Ska träna lite fjärr tror jag.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anki o labbarna

Hej där!
Tycker att dina planer för året ser bra ut. Själv satsar jag på en jaktprovs start med ett första pris naturligtvis;). Kanske en sniff på lydnads ettan och ett viltspårsprov också...
Lycka till med dina fina hundar!
Kram o hej

2013-03-23 @ 19:07:16
URL: http://ankislivplandet.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Härligt att ha lite planer för året!

Gaston är en riktig hjälte som förgyller många människors liv <3 och "lille" Gunde han börjar nog bli vuxen o stabil nu ska du se :-)

Kramar från oss

2013-03-24 @ 09:13:09
URL: http://viljaizactizzla.hundpoolen.nu
Postat av: Jeanette,Lady och Smokey

Då kör vi inomhus snart igen. Spännade att få höra vad ni roade er med på Ditte träningen:) Har lagt in önskemål om att vi får hyra hallen halva april oxå . Känns så långt till vår och värme så det hade varit gott att få träna inne nån vecka till . Ha det bra med G&G !

2013-03-25 @ 08:42:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0