9 juni och vi går in i en hård vecka - och kul!

 
Vår fina My ska gå på bal imorgon och jag blir galen om vädergudarna tänker stänka vilt omkring sig. Nu har det varit så himla fina dagar så man knappt tror det är sant och då kan det väl hålla i sig denna veckan med. Först balen och sen är det student på fredag. Vilken höjdarvecka - för henne! Klart det är kul för oss också men det är lite att fixa med. Det är i såna här lägen jag skulle vilja vara en organisationsmänniska som gjort upp en plan som jag sedan bara kunde följa.
 
Jag längtar efter att tävla. Vi pratade om det idag när vi var och spårade om hur märkligt det känns att vara hemma så många helger när det är vår. Det händer ju inte om man har turen och komma med på tävling. Jag känner dock att det varit ett klokt (ovanligt för att vara mig) och lugna ner mig med att starta Gunde i trean. Jag vill ha en stensäker plats och jag känner att den börjar kännas riktigt, riktigt bra. Han ligger med hakan nere i 5 minuter med skott. Sist var det med en rätt häftig störning i form av hund som skuttade upp och hoppade på sin ägare. Gunde låg som fastnitad. Sen gjorde vi sitt i grupp med okända hundar och han satt så fint. Hurra!
 
Så söt med en maskros mellan frambenen.
 
Förra helgen blev det inget spårat för då var jag på vift i  Stockholm. Jag och två kompisar var på Kizz. Yes, nostalgitripp som hette duga. Härligt att få bli lite wild and crazy! Snacka om att bli det på riktigt när vakterna till slut tyckte att den där lilla människan kan inte stå här och vara liten. Jag fick ett rött band och fick gå in i "the golden circle". Shit, vad häftigt! Jag blev så himla glad över denna godhjärtade man som såg mina akrobatiska försök att se över folks axlar. Går så där när man är 1,5 meter. Inte ofta jag haft nytta av min längd men då var jag grymt tacksam över den så jag kunde slinka in och se MYCKET mer.
 
I torsdags var vi och spårade på nya härliga marker som Emma snokat upp. Alla spårade bra utan en - Gunde. Han var helt hopplös, pinkade i spåret (har aldrig hänt innan) och yrade runt som en knäppgök. Orka!!! Vi diskuterade vad i helsicke det var som hände. Ut på kvällen igen och la ett medvindspår med ett slut och vips så funkade det. Hm, så idag var vi och spårade igen. Han fick två spår med bara ett slut och jajamen, funkar finemang.
Grabben är duktig på att markera vittringspinnar som jag i stort sett bara tagit i och lagt ut (alltså hållt i några sekunder bara), Vi tror att det inte behövs många molekyler i vinden för att han ska vinda in och bestämma sig för att här, förstår du matte, ligger det något som doftar människa. Då kan det vara en pinne som ligger typ jättelångt fram, eller en snitsel som han vindar in och naturligtvis i helsicke har hunden lyckats vinda in både det ena och det andra så det har lönat sig att gå upp med nosen. Ja, jag vet att man ska lägga medvindsspår och det har vi gjort men när man sedan går spåret så är det ju inte alltid vinden har snällt fortsatt vara medvind. Ja, inte vet jag men nu gnetar vi på med spår med bara ett slut. De andra hundarna spårade skitbra idag. Lilla, fina Saga gjorde sin första spets, det var riktigt kul att se Emmas förvånade min när hunden hur snyggt som helst gled in i vinkeln. Emma visste inget så hon trodde att Saga tappat spåret men icke sa Nicke, jag har läget under kontroll sa Saga och nosade vidare. Lilla Meya hon spårade i både blött och torrt idag. Kul när underlaget skiftar och hundarna bara spårar på som inget har hänt. Bakom klafsar det en människa som försöker hänga med i samma tempo genom att hoppa på de små tuvor som finns. He, he, he borde filmats.
 
Lydnad har vi också tränat - Gundes fria följ är under bearbetning men nu känns det åtminstone som vi kommit en liten bit på väg. Rutan har funkat bra på klubben men igår vet jag inte vad som flög i han. Då gjorde han värsta snyggaste ställandet utanför. Tillfällig sinnesförvirring eller? Det får kollas imorgon.
Gaston tränar rallylydnad och har blivit riktigt duktig på att gå på höger sida. Vi specialtränar stadga i stå, sitt och ligg på både höger och vänster sida. Den där högersidan är inte helt enkel, inte för nån av oss. Känns helt konstigt att ha hunden på den sidan.
 
 Goe Gaston
 
Nähä, nu ska jag försöka mig på en plan inför veckan så jag sedan snyggt och prydligt kan bocka av allt eftersom. Bara jag inte somnar eller hamnar på facebook, då är det kört.
 
See  you!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0