Hadelatten da da - umpapa, får man inte göra - inte bra...

Jag är grymt ledsen, Gaston har på dagens jaktprov tagit onödigt hårt i and och duva... Suck. Gaston var jättetaggad, gäspade hysteriskt, hade stressmjäll och gick fanimej det sämsta fot han någonsin gått. Han (eller vi rättare sagt) klarar inte provsituationen punkt slut.
Vi fick trots detta med oss ganska många bra positiva saker. En helskön domare, Willy Gustavsson som antingen om han bara är en supersnäll människa eller så menade han vad han sa. Han menade på att Gaston är inte färdig... Har vi hört den innan eller? Tänkte i min enfald att det har gått x antal månader sedan Växjöprovet och därmed också x antal träningar, poängjakter m m och likt förb... så fixar han inte detta.

Orkar ni så kommer här protokollet:

Samarbetsvilja - Måste skolas mera

Jag kan säga så här, på vattendirigeringen som var skitsvår (näe, det är faktiskt inte bara jag som tycker det, det sa alla). Gaston fick hem fågeln men inte tusan var det för att han lyssnade på mina signaler och lydde mina tecken. Det här fixar jag själv sa han och det gjorde han med...

Sökarbete - God viltfinnare fram tills provet avbryts.

Ja, det var när han tog onödigt hårt i anden. Gaston mötte den andre hanen som var på väg ut i söket och då hände det nåt i hans mun, så jäkla ledsamt.

Fart - Anpassad, bra.

Uthållighet - I god fysisk kondition

Det är ju en tröst i eländet.

Näsa- Förstår att använda den.

Dirigerbarhet - Löser uppg på land effektivt men är mkt vidlyft vid vtndir.

Ja just det, se samarbetsvilja...

Markeringsförmåga - Distinkta mark på land och vtn.

Kul!

Skottreaktion - Normal, uppmärksam.

Stadga - tyst och lugnt i passivitet samt i skott och kast.

Lyckats med nåt i alla fall...

Apporteringslust - Spontan på samtl vilt.

Apportgrepp - Tar onödigt hårt i duva och and vid fältarb. Avlämn korrekt.

No comments

Simteknik - Riktigt simsätt

Ja kära nån, simma och simma det var någon form av gyttjebotten som Gaston nådde ner till och han simmade inte många tag kan jag säga, mest försökte han sega sig fram. Rätt söt var han när han trampade på.

Vattenarbete - Arb gärna i vtn.

Jag vet, kul om vi vill samma sak bara.

Spårningsförmåga - prövas ej.

Märkligt va?

Hundtolerans - Acceptabelt tolerant.

Svansen åkte upp en aning när han mötte den andre hanen på söket när Gaston var på väg in med sin and och den andre på väg ut.

Sammanfattande kritik - En arb villig hund som för dagen ej är helt färdig i sin skolning. Brister idag i sin vilthantering.

Thats it!

Dagens enda bild, från vattendirigeringen. Ser ju vackert ut men det var dyig lera till höger och vassen som drog med landdirigeringskaninen till vänster. En av tolv hundar gjorde denna dirigering rätt ok. Resten av oss fick blåsa och dirigera hej vilt.



En jäkla skitdag på ett sätt men på ett annat sätt en bra dag. Jag har träffat massor av trevliga människor. Jag fick glädjas med Thomas som på ett strålande sätt tog ett första pris (han är ju som många av er vet aldrig riktigt nöjd, men vi som tittade på tyckte det såg skitbra ut). Det var en trevlig kvinna vid namn Charlotte (labbe) som fick första pris också. Resten var två:or och tre:or utan en då som fick en stor FET nolla, guess who?

En sak till innan jag lägger ner för dagen, TACK alla ni som höll tummarna i onödan och framförallt tack för alla fina mess, mail och telefonsamtal som värmer mitt i bedrövelsen. Vi bryter ihop och går vidare, som alltid.

Första spontana var att ALDRIG MER!!! Jag utsätter mig ALDRIG mer för detta. Nu många timmar senare börjar den där jäkeln i mig att klura, det var väl själve f-n, klart det måste gå. Jaktprov känns låååååååångt borta men flattemästerskapet nästa år blir det. Årets höjdare, får jag en repris på årets så är saken biff. Vi åker!

Kram från mig och BRUKShunden Gaston

Kommentarer
Postat av: Lotta

Det enda jag har kvar att säga idag är....

HÄRLIGT BRUDEN att du är på G igen !! Och visst slog det mig en sak, jag mailar !



KRAM KRAM KRAM, nu kan du komma fram från bedrövelsen - du hör inte hemma där ;)

2009-10-23 @ 19:28:39
URL: http://www.friden.de
Postat av: Ulrika, Vilja, Izac & Tizzla

Ni kommer igen... det är vi säkra på!!



Hoppas att ni får en trevlig helg ändå!



Hälsningar från en ynklig sjuklig som tack o lov är på bättringsvägen (tror o hoppas jag iaf )

2009-10-23 @ 19:29:01
URL: http://vit.gundogs.se/index.php
Postat av: Maggan och hennes Bus-Tryggve

Det låter skönt det där sista du skrev. När du sms:ade blev jag först RIKTIGT orolig och LEDSEN. Dels för att du har en sån jäkla bra hund och dels för att vi kanske inte ses mer i träningsskogen. Hua,hemska tanke!!!!! Men nu verkar det som om du tänker RÄTT igen! Hurra för dig som aldrig ger dig!!! Ta nu ett glas vin, kolla på nåt roligt på YOU TUBE eller så och ta kanske ett litet break med jakten och bara pussa på Gaston.SEN DU, Jonssonskan, så ger vi järnet du och jag med våra omogna jättebebisar. Jag vet hur det känns med frustration och ambition + den krassa verkligheten. Men vi ska fixa´t, eller hur? Hoppas vi ses snart! Många varma kramar från oss!

2009-10-23 @ 19:31:52
URL: http://www.123minsida.se/magganshundar
Postat av: Susanne

Som sagt, finns bara en sak att göra. Bryta ihop och komma igen. Så är det. Har fortfarande kramp i tummarna. De räckte i alla fall till Thomas etta och jag hade gärna velat höra vad hunden kunde gjort bättre. Kanske gått två centimeter längre till vänster? Fast å andra sidan, petighet ger framgång. Han är nästan lika petig som du. Nu kör vi på, det får väl bli dummyprov ett tag och kanske, kanske om ett år eller två viltprov. Flatmästerskapet nästa. Fast dit får ju inte jag följa med förstås. Bara i tanken.

Kram kram Susanne

2009-10-23 @ 19:38:07
Postat av: Linda

Känner igen mig..... men det är bara att bryta ihop och komma igen!! Vi vet ju att våra hundar kan och är jä-ligt duktiga men något förmedlar vi ju i provsituationer eftersom det inte fungerar där....det är knäckande men någon gång måste det ju funka även där :0)

Kramar

2009-10-23 @ 20:34:34
URL: http://www.dimhojdens.se
Postat av: Elenor och Zidane

Attans. Bara bryta ihop och komma igen.

2009-10-23 @ 20:58:40
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: Fia & Siri

Vi håller med övriga ..."bryt ihop & kom igen". Vet att du inte ger upp & det var härligt att läsa det sista "det va själva fa...det måste gå" Klart att det går!! Klart att ni fixar det! Vi tror på er!!



TASSAR

FIA & SIRI

2009-10-23 @ 21:27:26
URL: http://siri.gundogs.se/
Postat av: Pernilla, Tilly & Glimma

Härlig inställning från en härlig matte & en rackarns duktig hund. Och vem vet, vi kanske får pola i hop på FM. För nästa år ska jag & Glimmisen inte missa denna aktivitet.



Bryt ihop & kom igen!!!

Kram.

2009-10-23 @ 21:41:42
URL: http://hem.bredband.net/pernsand
Postat av: Thom

Som jag skrev igår: Jag kommer upp vid tillfälle och tränar inför Dina kommande eskapader.



Som någon sa: Det är aldrig för sent att ge upp.

Helt rätt. Men om det nu är så, så tycker jag definitivt att vi skjuter det framåt till sisådär

20hundrafrys.

Du å Din hund behövs i skogen.

För Din egen och oss andras skull.

PUNKT



God Jul.



Thomas m GulFulR8n

2009-10-23 @ 21:51:57
Postat av: cecilia och nolte

Hej

Vi som har flattar behöver motståndet!! Så kom igen.Vintern är lång och det blir många tillfällen till jaktträning.

2009-10-24 @ 06:22:37
Postat av: Helene å Åsså

Du fixar det - Det vet jag!

KRam på dig!

H

2009-10-24 @ 09:03:17
URL: http://www.123minsida.se/Helene1
Postat av: annelise, gerkan & winner

Sånn skal det lyde IM!!!!!!



Vi skal visst vise at brødrene G såmenn ikke er ferdige med jaktprøver!!!!!!!

Ikke deres skyld at de er mentalt sene, men bare vent......;-)))) Se bare på Coxie & Menta - de fikk det til år!



Vi stiller jo ikke på prøve om vi ikke mener og tror at de fixer det!



Til dere alle der ute Brødrene G will be back!!



Klem og God Helg!

PS: Nå skal vi ut og trene;-)))



2009-10-24 @ 09:58:26
URL: http://www.gerkan.com
Postat av: Cissi och Lipton

Tråkigt, men som du säger själv, bryt ihop och kom igen! Ni kan och du kommer klara det här galant! Han är ju så duktig Gaston.

Kram på er!

2009-10-24 @ 10:00:48
URL: http://www.hapenidi.se
Postat av: Bittan

Jäklar i min lilla låda .................tråkigt MEN BRA att du har rätt inställning! Klart som korvspad att du inte får ge upp med din duktige Gaston!!

Kram från oss i Vedum

2009-10-24 @ 10:57:10
URL: http://www.bez-amis.se
Postat av: Fjällisarna

Attans otur! förstår att du inte är nöjd, MEN så otroligt härlig inställning ändå :) man blir likt förbannat glad över att läsa dina inlägg trots allt! På´t IGEN!! Kraaaaam från fjället :)

2009-10-24 @ 19:40:57
URL: http://sussan.se
Postat av: Karin & Menta

Klart du inte ger upp. Som du vet så finns det nära släktingar som klarat av det efter ett antal motgångar. OCH!! flatmästerskapet är ett MÅSTE. Det finns alltid en massa världsproblem måste måste lösas och då får man samla ihop de skarpaste hjärnorna och det vet vi ju vilka det är!!

2009-10-24 @ 21:52:11
Postat av: Sofie, Zimply & Bonuz

Det är självklart att det kommer gå! Det är inte tillåtet att ge upp när man har en superflane! Tänk på vad han gjorde bra och allt annat bra han har gjort i år! Ni är så duktiga båda två!



Å Flatmästerskapet skulle du bara våga missa!



Jag är helt säker på att Bröderna G will be back!



Kramar!

2009-10-25 @ 10:26:44
URL: http://www.zimply.gundogs.se
Postat av: Marika oThure

Halloj!!!!

TACK för gratulationerna, även om det bara blev ett 2:a pris, så är jag skitstolt över min lilla(stora)Thure, TACK för en trevlig dag och hoppas att vi syns i skogarna någon gång, Gaston är för duktig för att läggas på hyllan.

Tasskramar

2009-10-27 @ 08:55:38
URL: http://www.123minsida.se/Thure/
Postat av: ANNELI

Kom ihåg att han även är ELITLYDNADShunden Gaston! Och så är han väldigt söt när han gör tigersprång mot rutan, när han sover i soffan och rullar sig i minimala snöhögar... ;)

2009-10-27 @ 10:50:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0