Ja herre gud...

Jag var så glad, skulle gå i par med goa Elenor med sin duktige Zidane. Såg dom förra helgen där de briljerade och kände att bättre kan det ju bara inte vara.
Så kom då dagens chock och jag blev jätteledsen. Gaston hade gjort en jättefin dubbel och en helt ok dirigering på vatten och på land. Ett helt ok sök och så var det sista grejen, dubbelmarkering på land. Han markerade och hämtade sina två duvor. Jag kände att till pris har vi gått idag MEN då säger domare Birgitta att "jag är ledsen Ing-Marie men de här duvorna är inte ok". Jag dog. Det fanns inte ens med på min karta att det kunde hända. Vad ända in i baljan min fine, goe Gaston som sökte så fint på land trots att söket låg precis i vattenkanten och var riktigt jäkligt med ris och skit. Han hade fixat markeringar kanonfint och simmat rakt ut ca 50 meter på vattendirigeringen, vad han inte gjorde där ute var att lyssna på min pipa... men annars tyst och fin, gick kanonfint fot och så hände detta. Phu!

Gaston fick en dubbelmarkering, en till höger om stenen och en som hamnade till vänster bakom vass som knappt syns bakom trädet. Jag och mått men si så där 50 meter. Sedan fick vi ta en dirigering till stenen efter markeringarna.


Svårt att se här men det var ett riktigt jäkla risigt sök. Det är till höger i bild.




Jag vill ge Birgitta en megaeloge för hon betonade att jag INTE fick göra ett problem av detta med duvorna. Han pallade helt enkelt inte, thats it. Jaha, jag som minsann fått veta att knalla, pipa och knäcka är dödens i jaktsammanhang. Fatta hur jag kände mig. Knappt synlig över marken faktiskt. Är det kört nu, har jag förstört honom, har jag dragit hela Duckstream-skaran ner i träsket, jag dööööör.
Innan jag skriver av kritiken vill jag ge alla er som stöttat mig denna dag (och innan med givetvis) ett jättestort tack. Speciellt sista samtalet från Lotta när vi var på väg hem, när lipen inte var långt borta, då fick Lotta mig att återfå tron på mig själv och på mitt sätt att träna.
Bit ihop eller bryt ihop. Ska fundera lite men ni som känner mig vet ju, så till hösten är vi där igen, tro mig!

Samarbetsvilja:
Trevlig i förflyttning. Måste bli säkrare i sitt samspel när föraren vill samarbeta.

Sökarbete:
Önskar en högre intensitet. Slår på och av i sina intutioner. Bärgar dock sina vilt och arbetar över hela marken.

Fart:
Önskar honom frimodigare och starkare i terrängen.

Uthållighet:
Ger ett litet trevande intryck, men orkar.

Näsa:
Följer upp vittring.

Dirigerbarhet:
Land - kunde haft en starkare linje. Önskar omedelbarare åtlydnad, men löser uppgiften. Vatten - bra linje ut, men önskar åtlydnad på signalerna. Löser uppgiften med egen kraft.

Markeringsförmåga:
Vatten - markerar både kasten tydligt och har bra minnesbild. Land - markerar båda kasten tydligt.

Skottreaktion:
Uppmärksam.

Stadga: 
Fast. Tyst.

Apporteringslust:
Spontana upptag, önskar snabbare inleveringar.

Apportgrepp:
Inga problem i provets inledande del. Fördärvar tyvärr båda duvorna på dubbelmarkering vilket jag mer tror är bristande mental uthållighet.

Simteknik:
Simmar bra.

Vattenarbete:
Är spontan.

Hundtolerans:
Inga problem.

Sammanfattande kritik:
En cool hund i passiviteten, men belastas mentalt vilket syns till viss del på söket och kulminerar vid avslutade dubbelmarkering. Gör ett säkert vattenarbete.

Pris: 0

Ja, så himla illa var det ju inte förutom det som hände med duvorna. Skit med.

Just nu fick jag mess från Anngreth, hurra för henne och hennes rottiskille Mogg. De fixade uppflyttning till högre klass i bevakning idag. Vilka dagar de haft. Först i spåret igår och nu i bevakningen.

Nu var jag tvungen att  hoppa till Elenors och Zidanes hemsida och vet ni vad, hon gjorde det idag igen - ett första pris! Vilket team! Grattis till er båda. Vi vågade ju inte riktigt ta ut något i förskott på plats men jäklar där satt den och nu är dom i elit. Kul, kul.

Martin och Knuffa fixade certpoäng idag och det är minsann inte fy skam.

Nu ska jag klura ut listiga planer för att hjälpa min Gaston att bli mer frimodig i jakten. Tänker på hur han är i uppletandet, inga problem med frimodigheten där inte...

Adios!

Kommentarer
Postat av: Fia & Siri

Vi har ju "pratat" lite innan idag men vi vill ändå skicka dig & Gaston ännu fler kramar & nospussar!!



TASSAR

Fia & Siri

2009-05-02 @ 16:21:33
URL: http://varldensbastasiri.blogg.se/
Postat av: Ulrika, Mats, Vilja, Izac & Tizzla

Förstår hur du känner just nu men lyssna och ta åt dig av de kloka ord du fick med dig så ordnar det sig.. det vet jag!!



Kram från oss

2009-05-02 @ 17:00:46
URL: http://vit.gundogs.se/startsida.html
Postat av: Fia & Siri

Ja du Ing-Mari ..." Smyga " det är vi bra på....vem vet vi kanske " smyger " fler gånger.....(snart)



TASSAR

Fia & Siri

2009-05-02 @ 18:13:33
URL: http://varldensbastasiri.blogg.se/
Postat av: Pernilla

HÄRLIGT jobbat idag trots allt. Tråkigt att det inte gick riktigt hela vägen men det finns inte mycket att göra när orken tar slut.

Lite mera träning så är ni på G till höstens prov, ska bli kul att fortsätta följa er väg i jaktskogen.



KRAM.

2009-05-02 @ 18:59:32
URL: http://hem.bredband.net/pernsand
Postat av: Lotta

Har väl sagt nästan allt på telefon innan.. men har en liten hemlis jag vill delge dig...



ALLA hundar jag lovordat har visat sig vara värda att lovorda .... och en av de senare jag lovordat är Gaston och hans matte ;).. så du kan ju räkna ut hur er framtid ser ut !!!!!



SNART är jag i träningssvängen igen och då får ni passa er .... jag kommer dra med ALLA jag tycker om ut på träning !!



KRAM KRAM KRAM

2009-05-02 @ 19:09:45
URL: http://www.friden.de
Postat av: Linda

Nä, inte deppa ihop, bara att ta nya tag... Precis som vi sa vid samlingen idag, allt kan hända :0)

Dimma gick som en klocka, fixade söket kanon, vilket 9 andra hundar hade nollat ut sig på och vad händer sedan....jodå hon knallar på vattenmarkering, du ser allt kan hända! Bryt ihop och kom igen (dubbelt så stark)!

Kramar Linda

2009-05-02 @ 20:40:40
URL: http://www.flockliv.com
Postat av: petra

Tycker ni är jätte duktiga, räckte det inte att han kom in med pippina, skulle dom vara hela också!!! Leker lite med tanken på hur greta skulle kunna tänkas överlämna dom, hmmmm

Kram

2009-05-02 @ 23:02:16
Postat av: Agneta & Tyra

Vill bara skicka en liten uppmuntrande hälsning! Ni kommer att fixa det längre fram det är vi säker på! Kom igen och träna vidare bara så löser det sig då han fått mera ork och uthållighet!



Ni gjorde ju kanonfint ifrån er i alla fall, fokusera inte på det som är mindre bra utan det som var bra!!!



Kram



Agneta

2009-05-03 @ 08:40:40
URL: http://www.nogg.se/tyra
Postat av: Elenor och Zidane

TACK! Är du alltid så här trevlig? Är du född så otroligt sympatisk och gullig? Tack för ett bra samarbete på provet igår. kunde inte haft en bättre parkamrat.....De sista fåglarna var typiskt, men det kommer. Jag lovar! (Zidane är 6 år!!!!)

Kram

2009-05-03 @ 12:13:35
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: Anonym

Ingen ko på isen Ing-Marie!! Birgitta har en viktig synpunkt i det hon säger! Lägg det bakom dig & fortsätt ditt fina jobb med din duktiga Gaston!! Vi ses väl i träningsmark & på proven i höst för DÅ skall vi ha våra ettor eller hur????

Kram//Bittan

2009-05-03 @ 14:50:54
URL: http://www.bez-amis.se
Postat av: Sofie, Zimply & Bonuz

Vi tycker iallafall att ni är bäst! Båda två! Ni gjorde ett jättebra prov, pojken är inte så gammal och ett ökl prov kräver ganska mycket av ett litet flattehuvud...



Det är helt ok att bryta ihop bara ni lovar att komma igen! Å det vet vi alla att ni gör!



Kramar!

2009-05-03 @ 20:10:40
URL: http://www.zimply.gundogs.se
Postat av: Ulrika & Tizzla

TACK för grattis, hon är allt duktig min lilla tjej!



Säg bara till om vi kan hjälpa dig på något sätt i din fortsatta träning.. hm några tips kan jag förstås inte bidra med men om det är ngt annat så vet du var jag finns!

2009-05-03 @ 20:31:05
URL: http://vit.gundogs.se/index.php
Postat av: Cissi

Håller med alla andra och vet också att ni kommer komma igen! Bättre och mer fokuserade än någonsin. Gaston kan så himla mycket helt otroligt bra och det kommer synas även på proven, det vet jag.

Kram på er!

2009-05-03 @ 21:43:12
URL: http://www.hapenidi.se
Postat av: Karin & Menta

Trist är det (jag om någon vet) men ta sommaren på er och ladda inför FM och höstens jaktprov. Då ska vi visa vad Duckstreamhundarna går för. Eller hur?

2009-05-03 @ 22:33:54
Postat av: Kattis

Ånej vad tråkigt med duvorna! Domaren verkar ju dock väldigt vettig, och jag är helt säker på att ni till hösten kommer att sopa banorna med de andra! :)

2009-05-03 @ 22:38:26
URL: http://www.tjornebrant.se/dagar
Postat av: Anneli

På´t igen! Det här fixar ni, det vet jag! :)

2009-05-04 @ 10:00:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0