Vad är nyhetsvärde?

Idag har jag varit så himla arg - hela dagen. Detta tack vare vår lokaltidning. Jag blir så himla upprörd när jag kom till Huskvarnasidan (vilket är sidan 4) i tidningen och där står det om vår granne och hur hans livsverk gått upp i rök och att C:s tankar först och främst går till djuren som har dött. Det är en bild på C och sen har dom jäkla puckona satt in en bild på en ko som hänger och dinglar i luften och precis ska släppas ner i en container. Respekt - för döda djur och för de döda djurens ägare är som bortblåst.

Jag blev vansinnig och skrev till redaktionschefen på JP;
 

"Hej!

Angående din artikel idag på sidan 4 om CJ.s innebrända djur. Du skriver om hur han säger att "ett livsverk är borta", "Stackars djur", ägaren C J:s tankar går främst till djuren som dött. Sen sätter ni in en bild på en av hans kor som dinglar i en grävskopa. Hur tror du C kände sig när han öppnade tidningen idag och såg detta? Hur tänkte du? Jag blir så himla arg och ledsen för C:s skull. Hela hans jäkla liv är upp och nervänt och så sätter ni in en riktigt "smaskig" bild på hur hans ko forslas bort.


Jag har prenumererat på JP i säkert 20 år och har aldrig någonsin blivit så himla arg som idag när jag satt och skulle äta min frukost och läsa min morgontidning. Vi uppmanar våra tonåringar att läsa JP och hålla sig ajour med vad som händer både lokalt och i övriga Sverige/världen. Vår yngsta dotter var med vid branden och farit jätteilla av att djuren dog, hur de kände sig om de led, hur C mår, hur ska det bli nu osv, osv. Jag kan säga att det var inte speciellt lyckat när hon fick syn på bilden idag.


Jag förmodar att du inte äger något djur själv för då hade du väl tänkt till lite innan. Empati och lite vanligt jäkla bondförnuft brukar räcka rätt långt och jag hoppas att du tänker till nästa gång ni ska ut på era uppdrag.l


Från en mycket ledsen


Ing-Marie Jonsson (granne till C)


och fick följande svar:

" Hej,

och tack för ditt mejl. Jag förstå dina synpunkter, det är alltid omskakande med tragiska nyheter.

Dock är JP en nyhetstidning vars roll är att så korrekt som möjligt förmedla det som händer. I det här fallet, liksom i många andra fall där bilderna är känsliga, valde vi att göra en liten bild just för minska brutaliteten men ändå skildra verkligheten.

Med vänlig hälsning

Mats Ottosson

Redaktionschef, Jönköpings-Posten

[email protected]

036-304067"

Jag svarade:

"Hej Mats och tack för att du svarat!

Men jag måste ändå få skriva att det hade funnit väldigt mycket andra bilder på döda kor än just en som dinglar helt groteskt som ni kunnat använda och därmed visat respekt för en medmänniska som mår jäkligt dåligt ändå.

Nyhetstidning eller inte, här gick min gräns för att gotta sig i andras elände. Inte tusan hade ni tagit en bild på en död hund som någon slänger och dänger med?

Du ser det från din syn men jag hävdar fortfarande att det är jäkligt dåligt nyhetsvärde i att visa en sån bild hur liten den än är.

//Ing-Marie"

På detta har jag inte fått svar.

Såklart att jag reagerar extra för att det dels är min granne och dels för att vi blev inblandade men respekt för mina medmänniskor och för döda djur/människor det har jag banne mig alltid haft.

Thats it från bitchen i Lekarebo


Kommentarer
Postat av: Siri & Fia

2008-10-22 @ 19:44:22
URL: http://v
Postat av: Siri & Fia

Håller helt å fullt med dig Ing-Marie ang din reakton och ditt mail till JP!!!Jäkla bra gjort av dig!! Funderar skarpt på att skicka Siri på hela redaktionen.....

Här får du en varm & stor kram från oss. Ha det så bra du nu kan efter omständiheterna så syns vi på klubben.



Tassar & Kramar Siri & Fia

2008-10-22 @ 19:47:50
URL: http://varldensbastasiri.blogg.se/
Postat av: Fia

Bra agerat Ing-Marie!!!

Kram Fia

2008-10-22 @ 22:15:53
Postat av: Anneli

Lite terrierfasoner på flattematten! Snygt jobbat IM, vore vi fler med sån tåga skulle kanske tidningarna vara ngt mer eftertänksamma innan dom väljer dom snaskigaste bilderna.

2008-10-23 @ 08:30:19
Postat av: petra o greta

Jag reagerade också när jag såg bilden, avskyvärt!!! civilkurage av dig som skrev till tidningen sånt ska dom bara få veta- att folk reagerar!!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0