Upp som en sol och ner som en pannkaka...

Ett riktigt skitspår blev det igår. Gunde fladdrade runt i tillvaron och jag höll på att bli galen. Ok, 2/3 gick rätt ok faktiskt och alla pinnar hade han med sig hem men den där 1/3 när han fladdrade runt är riktigt frustrerande. VAD beror det på? Jag fattar inte, han tycker det är skitkul att spåra han fäster på och hittar pinnar, får sin belöning och nosar vidare och vips så fladdrar han iväg. Vilt? Kan en hund som inte har något viltintresse i vardagen plötsligt tycka det är skitkul att gå över på viltspår? Ja, inte vet jag. Bara att harva vidare.
 
De andra hundarna skötte sig med bravur. Goe Gaston är grym och det är en tröst att veta att hans början på en karriär som spårhund definitivt INTE var någon enkel historia. Fick slita rätt hårt med honom också innan han kom igång.
 
Lydnaden då. Ja, inte hade jag tänkt tävla den 15 mars i alla fall men så träffade jag på en kompis på klubben. Han peppade på för det vilda och oops så hade jag anmält mig. Inte i spår men i lydnad. Utomhus i mars kan sluta hur som helst. Kul att komma igång och tävla igen i alla fall.
 
Varit på klubben ikväll och kedjade ihop trean. En sak är säker mitt upplägg innan jag gick in på planen ikväll var inget jag ska göra på tävling. Jisses, Gunde var helt galen och innan han landade i sina tassar var vi inne på rutan.
 
Fritt följ - max värt en 6-7:a, Gunde var faktiskt inte för långt fram men blicksläpp och vimsigt, hoppigt och ja kära nån så busigt det var.
Sättande under marsch - gick fint
Inkallningen - bra start och ok stannande. Sen gick han på tävlingsledarens kommando - tjoho så kom han skuttande
Rutan var grym
Hopp/apport - rätt ok men han höll lite löst i apporten
Metall - störd av att det stod en person i hans väg, höll även metallen lite för löst (hm)
Vittring - väljer rätt men lös i munnen.
Fjärr - nja det där stå till sitt...
 
Ja säga vad man vill om Gunde men go och glad är han i alla fall.
 
Jag körde lite busövningar med apporterna blandat med Ditte-övningar och förhoppningsvis ger det resultat.
 
Det var lite väl kallt ikväll, alltså på dagen hade jag värsta vårkänningen med lite sol och fågelkvitter. Ikväll kom isvindarna och blåste snudd storm på planen. Jag höll tamme tusan på att frysa ihjäl.
 
Nu ska jag planera morgondagens lydnadsträning.
 
Ja du, planera på du, själv ska jag sova/Gunde
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Måste vara vårkänslor hos de svarta hm.. Tizzla spårade iofs gudomligt igår men Upps lydnadspassen :-D totalt galen är väl en ganska bra beskrivning :-S

Men vi får träna på så att hon kommer i lite mer lagom form haha..

2014-02-24 @ 22:52:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0