Opps så hade jag visst jobbat en vecka...

Måndag - jobb plus lydnadsträning på klubben
Gunde var hyfsat taggad skulle man kunna sammanfatta den träningen med. Han låg fint på platsen och sprang som han skulle på budföring med skott. Sen kunde jag åkt hem. Jag fick inte ner honom i aktivitetsnivå, han var som en torped med hjärnan fylld av allt möjligt så det jag försökte säga fick liksom inte plats.
 
Efter att ha andats och andats lite till så är det bara att inse. 4 veckors semester och första dagen hos dagmatte/husse, träffa Emma och Martin och dessutom vara på fantastiskt roliga klubben blev lite för mycket för Gunde.
 
Tisdag - jobb och lite egen lydnadsträning på klubben plus genrep med fantastiska Augustikannegänget
Rätt gasad även denna dag men mer fokuserad och i ärlighetens namn var jag det med. Vi var helt enkelt lite mer i samma bubbla skulle man kunna säga.
Träningen med Augustikannegänget har varit så himla kul. Alla har haft sina små akilleshälar och alla har haft olika mål. När vi träffades i tisdags så var det sista gången innan själva lagtävlingen i lydnad som gick av stapeln igår. Verkligen ett helhärligt gäng och jag är så glad att jag fått vara med Sanna Gälldin och coachat detta lag. Skitkul!
 
Onsdag till torsdag - utvecklingsdagar med Etiketterna (teatergänget som jag är med i). Plus lydnadsträning på kvällen med Martin och Meya
Vi var på Kyrkekvarn och det var så givande och skitkul. Det är ett härligt gäng och alla ger så mycket så man blir alldeles varm i kroppen. Första dagen var vikt åt en dramapedagog som hjälpte oss med mängder av övningar. Så nyttigt! Ni som jobbar med hundar vet ju det där med kroppsspråk och jisses vad man kan få fram mycket med det, utan ett enda ord.
 
Vi hade olika samarbetsprojekt under dagarna t ex  11 stycken paddlade kanot. Hi, hi, hi men vi kom både iväg och tillbaka. Syns att vatten inte är min passion direkt...
 

På kvällen blev det lydnadsträning i Kaxholmen. Betydligt bättre stämning mellan mig och Gunde än i måndags. Men vad jag MÅSTE få ner aktivitetsnivån på grabben. Herre min je. Men jag var cool och så jäkla lugn så jag höll på att gå i bitar. Jag måste ju, men jag är inte av naturen den lugna coola typen så jag får slita som en tok jag med. Så det så Gunde! Det är inte bara du som måste massa grejer.
 
Jag är himla glad för att Gunde verkligen tycker det är roligt med lydnad. Det spelar ingen roll om han ska gå fot, hoppa, hämta apport eller springa till rutan. Livet är störtball enligt honom any way. Synd bara att jag inte kan få honom liksom i något mer anpassad aktivitetsnivå. Men skam den som ger sig.
 
Fredag
Vi var lite möra när vi åkte hem efter jobbet, båda två, ja i ärlighetens namn alla tre. Det blev lite mycket på jobbet när jag smart nog börjar första veckan efter semestern med att vara borta två dagar. Det körde ihop sig lite under fredagen kan man säga. Vi avslutade jobbveckan med att jag och grabbarna åkte till skogen och gick en låååååång sväng. Skönt!
 
Lördag
Augustikannan - inofficiell lagtävling i lydnadsklass 1 och 2.
Våra tjejer var så jäkla duktiga. De hade alla olika mål och de flesta uppfyllde dem med råge. Vi vann inte men ärligt talat shit the same för hur härligt är det inte när ens hund ligger platsen med hakan ner utan att röra en fena när man tragglat och tränat det till vansinne? Ärligt, jag blev så rörd så jag kände en liten tår i mitt öga. Eller när tjejen, som när vi började träna gänget i våras, var helt skakig när hon skulle in på plan. Att se samma tjej gå in med självförtroende och en härlig attityd, ja hunden med hade en grym inställning,  ja, då kom det ju en liten tår till. Eller tjejen som strålade, som den högst frånvarande solen, när hon kom ut till oss efter tävlingen och bara log. Han la sig ju, fast det var så blött. Ja, det var många härliga kommentarer från sju fantastiska tjejer med sina lika fantastiska hundar. Himla kul har vi haft!
 
Kort taget av Lena Mattsson.
 
Söndag
Spår på morgonen och som han spårar Gunde. Jag fattar inte att det är sant. Det är så himla kul efter att ha tragglat i tre år att nu bara liksom flyter på. 
Jag har kommit med på en lägre klass i september. Ibland är jag inte klok men det var efter en spårträning som kändes så jäkla bra som jag anmälde mig. Jag blev lite wild and crazy och passade på att anmäla mig till en elitlydnadstävling också. Ibland så förstår jag mig inte på mig själv.
När vi hade spårat idag åkte vi och körde lite lydnad. Eller ja? Jag vet inte vad det var vi gjorde, för Gunde var helt uppe i varv. Jag blir galen på mig själv som inte kan hjälpa grabben att coola ner sig. Hur ska vi kunna fixa en elitlydnadstävling? Eliten börjar ju oftast med fritt följ i hundra minuter och Gunde går igång som en tok när vi går fritt följ och tänk er då själva att börja med det. Det är en utmaning som jag är tveksam till att jag fixar.  Men vi jobbar på det...
 
Nu ska jag gå och göra ingenting.
 
Hej svejs!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0