Glad påsk!

Igår var vi hos Anders Kjernholm och som vanligt fick jag en påfyllning av både det ena och det andra. Jag har ju haft bekymmer med Gundes position vid sidan. Han kan gå skitfint men så hoppsan plogar han och då blir ju hans sättande vid sidan därefter. Vi grejade med belöningspositionen, eller rättare sagt Anders, Helene och Emma försökte få min ihoptorkade hjärna att fatta VAR jag skulle belöna. Alltså, det är ju rent skrämmande hur svårt det kan vara att få till det. Det märktes en KLAR förändring på var Gunde gick när jag belönade på rätt ställe.

Vi har så olika hundar Emma, Helene och jag. Det är oerhört spännande och ibland skitsvårt när man tränar ihop. Vi kan verkligen INTE göra likadant. Där Saga och Poppy behöver träna passivitet och lugna ner sig behöver Gunde hallå! vakna! När Gunde taggar på så gäller det för mig att göra någonting av det. Svårt att förklara i ord. Gunde är ingen Ferdinand som lufsar runt men han är inte den där hunden som studsar och far heller.  Gunde är en rätt bekväm kille. Troligen så är han väl i en hyfsat bra aktivitetsnivå för det mesta men ibland vill man ju ha mer kraft i och energi i det han gör. Det ska vi jobba mer med Gunde och jag.

Jäkla snö som kom drällandes. Det bär mig emot att skriva det men vi gick en fantastisk skön morgonrunda grabbarna och jag. Snön var så där lätt ni vet, så den bara yr kring fötterna och solen sken. Skitskönt.

Ikväll blir det god mat med goa vänner!

Glad påsk på er alla!

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag förstår hur du känner kring det där att önska mer kraft och energi i det hundarna gör. Jag har samma känsla kring Lovis ibland. Aldrig när vi tränar jakt, men i lydnaden och även ibland i spåret. Jag har försökt trigga igång henne mer (tex med boll), men det har bara resulterat i att hon blir helt "hjärndöd" och ofokuserad, tänker bara "boll".



Sen kommer jag på mig själv och konstaterar jag att Lovis trots allt ju verkligen gör det hon ska och då behöver man ju egentligen inte en högre aktivitets- eller energinivå. Det är ovant när man är van en energibomb (som min förra flat var), men en balanserad hund med lagom energinivå är räcker ju rätt bra. ;o)

2012-04-07 @ 20:59:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0