Det är mycket nu...

Jag har nu  snart ett nytt kök. Det är som en dröm och jag fattar inte riktigt att tre års hjärntvätt av sambon äntligen givit resultat. Helt otroligt, det sägs ju att never give up! Ask me...

Hur som helst mitt i köksrenovering tog jag mitt pick och pack och drog till Malmö. Här skulle det pluggas i form av obligatorisk träff på Universitetssjukhuset i Malmö. Inga problem för mig att hitta där inte. Herre gud, jag har ju varit i Malmö en gång innan OCH i samma sal som jag skulle till nu. Vad kan bli fel? I min värld typ allt. Bara detta att hitta. 

Det började med en omväg från stationen till hotellet, typ 10 minuter extra tog den. Det var i torsdagskväll, mörkt och det har faktiskt hänt både det ena och det andra i Malmö det sista så lite extra stresspåslag blev det när jag befann mig på ena sidan av någon form av vattendrag och inser att hotellet är ju för tusan på andra. Ett djupt andetag och sedan letade jag mig tillbaka och hoppsan så var hotellet mitt framför näsan. Ärligt talat, jag hade kunnat kysst tjejen i receptionens fötter i rena glädjen över att vara framme.

Vaknade efter en supergo natt utan avbrott för snarkningar. Åt en fantastiskt god frukost, ja ni vet...

Sen marcherade jag iväg. Jag hade fått en karta av tjejen i receptionen och ett visitkort med hotellets telefonnummer OM jag skulle gå vilse kunde jag bara ringa. Vilka himla trevliga människor det finns, va? Som fattar att det där att leva utan lokalsinne faktiskt inte är att leka med. Tror det eller ej men 40-45 minuter senare var jag på plats.
Kursen jag går heter "Hundens användning i vården" och jag säger bara, den är skitbra. Vi hade bra föreläsare som t ex Kerstin Malm(skrivit t ex "Hunden, Människan, Relationen") så intressant och jösses vad tankar hon satte igång i min hjärna. Har ni någonsin tänkt på vilka behov hos er som gör att ni skaffat hund?
Det var en tjej med en förvärvad hjärnskada som berättade om den dagliga verksamhet som hon är på där man jobbar med hundar. De tränar alltså det de behöver träna både kognitivt och motoriskt med hjälp av hundarna.
T ex lär de sig rita och bygga agilitybanor som de sedan körde med hundarna.
Tjejen berättade hur oerhört mycket hundarna betyder för henne. Mycket intressant med någon som föreläser från innifrånperspektivet. Lätt annars att det alltid är de som jobbar med människor med funktionsnedsättning som yttrar sig. Vi kan ju aldrig veta hur det är att vara den som är drabbad, eller hur?
Det var föreläsningar om lagen (så där kul men ack så nödvändigt) och kursledarna Jenny Wibäck och Matilda Ström hade varsin föreläsning som också var skitintressanta och satte igång tankeverksamheten. Sammanfattningvis två kanondagar! Jag fick massor av motivation att läsa MER!!!

Gaston då, ja kära nån, speciellt mycket hundgöra har det inte varit. Idag skulle vi spårat i skogen med Martin men det fick ställas in på grund av middag hos barnens farmor. Mycket god sådan, mums, mums. Sen skulle jag i alla fall hasa mig iväg på en promenad med Nilla och Vera. Då hade Nilla lagt ett överraskningsspår till Gaston, mitt i samhället på skolgården. Det gick över gräs, grus, asfalt och sandlådor. Skithäftigt tyckte både jag och Gaston. Jag kan säga att asfaltspår - det måste vi träna på. Det var apsvårt sa Gaston. Lilla, söta Vera fick ett liknande och skötte sig strålande. Tack igen Nilla, you har fantastic!

Efter att ha skruvat och grejat med lådor och sånt är jag nu skittrött och ska sova (orka detta med vinter och sommartid).

Natti, natti på er!

Kommentarer
Postat av: Sofia J

Men hallå i lådan, här får man gå lite omvägar, men så hittar man tillslut hit :) Mycket trevlig läsning, mycket trevligt att träffas i helgen. Nu håller vi tummarna för att nästa helg går bra! Sköt om er! Kramar från Sofia och Pep.

2010-11-01 @ 10:59:13
URL: http://pesojo.com/wordpress
Postat av: FIA, SIRI & WIRRA

Ja du I-M tänk om politikerna/dom som bestämer i kommunerna kunde inse hur mkt hundar/djur inom vården & rehab betyder.... Funderar på att skriva en insändare ang den situation som jag & mina tjejer befinner oss i sedan 6mån....måste bara fundera lite mer och tuffa till mig så att jag vågar.



Kramar & Tassar

2010-11-01 @ 13:20:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0