Träning i Ljungby

Först innan Egot helt tar över så är jag så himla glad att pissdagen igår blev en himla kul dag idag. Jag tänker på Helene med Åsså som fixade ytterligare ett första pris i lydnadsklass 1, med klassvinst dessutom, på Fia med Siri som efter två jäkla tävlingar med 159,5 poäng, idag slog till på 171,5 och fick sitt första pris, på Mats och Izac som elegant gled upp i elit i brukset genom att fixa spåret idag. Sist men absolut inte minst Olle som med sin Dizzy klarade ett första pris i öppen klass i jakten. Härligt jobbat hela högen!

Vi har också jobbat bra idag, Gaston och jag. Vi for till Maire och jösses, jag fick veta att jag lever. Gaston är det inga fel på men hans matte...

Maire lade ut ett sök med 6 vilt varav ett, hoppsan hade blivit lite skadat... Gaston hämtade vilt som han aldrig hade gjort annat förutom en skata som var färsk och inte varit fryst. Den hängde han lite över men då stegade Maire ut i sökrutan och då vips tog han den och lämnade av så fint, så fint. Vi gjorde om söket ett par gånger och det var inga större problem. När han blev trött så hängde han lite över något vilt men efter att jag sagt till honom så plockade han upp fågeln. Enligt Maire så är han typisk nybörjare som biter sig kvar i området istället för att söka ut ordentligt. Orutin, enligt henne (jäkla sätt enligt mig). Nåja, nästa projekt blev linjetag med äcklig, slemmig skata och en lite fräschare trut ännu längre ut. Han fixade det.

Vi gjorde ytterligare ett sök där en kricka hamnade i en liten vattenhåla typ 3x3 meter. Gaston, mister tonåring nästan svimmade. Skulle han gå i hålan och hämta upp "det där". Never sa han... Jo, det ska du sa jag. Jag vann!!!!

Enligt Maire är han inne i sista könsmognaden vilket gör att de där två hjärncellerna uppe i kontoret krockar lite då och då. Detta märktes på söket när han började bli trött. Han är inte trött fysiskt utan psykiskt. Märks ganska tydligt på honom. Han blir okoncentrerad och ofokuserad. Sen var det då dådkraften som försvann iväg all världens väg när han skulle ner i lilla vattenhålan som var såååååååå konstig. Öh, i hans ögon vill säga.

Vi tränade markeringar och linjetag. Han fick t ex se två markeringar sen fick han ytterligare en som han fick hämta in först. Han fixar det men JAG fick mig en omgång av fröken Pyrrö. Jösses, liten är jag innan men här nånstans under träningen försvann jag in under fotsulorna. Jag MÅSTE fatta att bruksträning är en grej och jakt en annan punkt slut. Efter en nyttig föreläsning så stod jag som en skolunge och sa bara ok, jag fattar.  Jag håller på och stör Gaston med små petitesser, petar i skitsaker som ex när han jobbar på i söket så varje gång han kommer in så berömmer jag hysteriskt vilket stör honom, jag står med händerna typ ända upp under hakan när jag ska ta emot, varför då? Osv, osv. Uj, uj, uj.

Pedagogiska Maire fick mig sedan att växa till min vanliga längd och träningen slutade så himla bra.

TACK Maire för en kanoneftermiddag i Ljungbyskogarna. Du är en pärla!

Nu har jag en plan för denna veckan. Nästa helg så SKA jag på nytt jaktprov. Det blir hård träning för den fyrbente OCH för den han lever ihop med. Skam den som ger sig...

Nu ska jag ta en huvudvärkstablett och sjunka ner i soffan.

Kommentarer
Postat av: Maire Pyrrö/Kennel Aim High

Tack själv så jäv.a kul att se Gaston o dig jobba

;-) Sudda bort brukstänket och.... enjoy Gastons capacity for work.

Kram...tack Ing-Marieför den fina blomman och som Nalle Puh sa honungen

2008-09-07 @ 20:36:28
URL: http://www.kennel-aimhigh.se/
Postat av: Pernilla, Tilly & Glimma

Vad avis jag blir att ni ska iväg nästa helg igen!!! Jag vill oxå ha revanch, men jag är 12.e reserv i Sparresäter och jag vet inte än om vi kommer med i Kisa.



Vad kul att läsa om er succéträning idag. Det kommer att gå som på räls nästa helg.



TACK för goa rader i min blogg om Tilly. Ska ringa vet. imorgon och hoppas att det finns tid Må. el. Tis.



Ha det.

2008-09-07 @ 21:40:44
URL: http://hem.bredband.net/pernsand
Postat av: Ulrika, Mats, Vilja, Izac & Tizzla

Låter som en kanon nyttig träning.. perfekt!!



Känner igen mig i "brukstänket" när det gäller jakten men vi jobbar också på det ha ha..



Lycka Till med träningen nu...

2008-09-08 @ 10:25:17
URL: http://web.telia.com/~u22515698/
Postat av: Agneta

"Pået" igen.

Vad glad jag blir efter jag pratade med dig. Du har rätt inställning. Visst blir man besviken direkt när man vet att hunden kan. Men det är just det, när men vet att den kan vill man ju bevisa det. Ni är jätteduktiga, ta vara på vad Maire har att lära så blir det garanterat toppen.

Håller fingrar och tår till nästa helg. Vi hörs

2008-09-08 @ 10:29:02
URL: http://duckstream.se
Postat av: Thomas H

Visst tar dom vilt, dom små RACKARNA.

Har dom visat det en gång så har dom gjort bort sig, FÖR DÅ VET VI ATT DOM KAN.



Det gäller bara att snällt tala om att detta är det bästa dom vet.



Har också en "pelle" i den åldern så jag vet vad du pratar om.



Ska vi "tvinga" Maire att bjuda på fika någon dag?



THOMAS & OZCAR

2008-09-10 @ 15:21:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0