Gaston nosade sig till elit i spår!

Jag älskar den hunden! Jösses, idag hade vi marginalerna på vår sida, det var så det skrek men vi klarade uppflyttning till elit!

Efter en allt annat än en lugn natt där jag vaknade bland annat av att äldsta barnet kom hem (Sanny gapade så hela Skärstad vaknade och Gaston hängde ju käckt på vad, VAD, VAD är det som händer, vem skäller vi på???). Grr, somnade om, då vaknade jag när Anders snarkade som en tok, dessutom hade jag migrän så jag trodde huvudet skulle ramla av. Jag packade ihop mej själv och täcket, tog en migräntablett och la mig i soffan. Sen vaknade jag hudnra gånger till för att kolla så jag inte försovit mig. Kl 05.00 ringde klockan.

Jag körde naturligtvis lite vilse också, ytterst vanligt när det gäller mig. Fick ringa till Växjö bk så de guidade oss sista biten, kom "bara" fem minuter försent. Känns ju kanon att börja med det. Jag drog startnummer tre.

Så här såg vår upptagsruta ut. Kolla var pinnen står och  jag skulle skicka Gaston rätt ut. Givetvis gled han utmed buskaget till höger och fick vind på spåret och gled ut så fint, så fint men det var bakspår. Betyg 7.

Taget från vägen


Från Gastons synvinkel (jag hade inte heller gått rakt ut här...)


Nåja, nu för tiden säger de "tillbaka till rutan, bakspår" så det var ju bara att vända grabben så tuffade vi iväg. Han gick käckt rätt över första pinnen, hm. Tog andra men rätt över tredje. Vi hade ett bra spår, det gick mycket ute på öppen mark och det blåste kraftigt så jag var jätteglad att Gaston gick så lågt med nosen som han gjorde. Hur som helst vi tappade en pinne som varken Gaston markerade eller jag såg (hm igen) och så kom slutpinnen. Jag vet inte om Gaston var på väg att vända för att han fick den i vind men jag hann i alla fall se den först och ropade på honom. Hade ju ingen aning om tiden men den hade jag inte behövt vara orolig för, 16 minuter och en pinne borta, betyg 9.

Sen var det dags för uppletande. Jag har varit ute på många tävlingar med Matisse i brukset och aldrig någonsin skådat en sådan uppletanderuta. Den var kul den. Det var som öar av högt gräs och klippta vägar lite kors och tvärs. Kolla här:




Nåja, grabben fixade det galant. Han släppte ett föremål på vägen in, det såg ut som det var något som stack till så han slängde till med munnen och tappade ut föremålet.  Jag tror att det var spännet på skynket. Vid  nästa skick stannade han och nosade och smackade i en kissefläck. Hörredu, ut och leta med dig sa jag och det gjorde han. Duktiga Gaston. Fem poäng till mig. Han hade kunnat sträckt upp pekfingret och stått kvar.
Fyra grejer och betyg 8,5 av båda domarna.

Sen var det plats, där fick han 8,5 och 9. Orolig står det. Han ligger ju och grejar lite. Ligger lite på vänster skinka och sen på höger och lite så. Jag blev glad för det var en schäfer som stack efter matte innan vi ens kommit runt stugan och det struntade Gaston  fullkomligt i. Hunden bredvid Gaston hade krupit lite men det verkade inte bekymra flanen.

Vid det här laget hade jag insett att någon uppflyttning blir det INTE!!! Vi har inget bra framåtsändande, kryp eller skall. Jag hade tänkt ha fullt på spåret och 9 på uppletandet och då hade chansen funnits så visar det sig räcka ändå. Helt sjukt kul!

Fritt följ 8 (tränger, dk, leker) och 8,5 (dk, position i sväng). - i mina ögon sett, grymt okoncentrerad
Inkalln m ställande 7 (tjuvar på stå) och 7 (tjuvstart) - jag trodde aldrig tävlingsledaren skulle säga kommendera...
Framåtsändande 6 (långt, stopp, dk) och 6,5 (långt ut, stannar, extra kommando) - galopp till gränsen, där stod han, phu.
Kryp 6 (dk, extra kommando) och 6 (dk ligg, fler dk, förare går böjd) - hurra jag trodde max 5  poäng, jag hade VÄRSTA dk.
Skall 7 (uppehåll skall) och 8 (dk, glest) - hurra! Gaston överträffade sig själv.
Tungt föremål 8,5 (dk, ss) och 8,5 (dk ingång, ss) - hur klarar mindre hundar av detta? Gaston ser helt förstörd ut över att behöva bära detta tunga elände, det får bli styrketräning.
Hopp 10 och 10 (bra).

Min fantastiske goe flane höll ihop sig ganska bra. Jag känner ju att koncentrationen brister i lydnaden men vad tusan det räckte vilket jag inte för mitt liv trodde när vi kom ut från lydnaden. Vi fick ihop 486,5 poäng och uppflyttningsgränsen är 480 poäng. Fatta att jag har sån tur. Jag brukar alltid ha marginalerna emot mig. Hurra, vad jag är glad!

Nu siktar vi mot vårens tävlingar och jaktprov. Träna, träna, träna tji hu!

Tack för alla goa sms både under tävlingens gång och efter. Jag säger som alltid, utan sina träningskamrater hade man stått sig slätt.

Stort grattis till Petra som blivit uppflyttad idag, härligt och nu håller jag tummen för att Lotta tagit sin andra etta på raken i elit jaktprov. Det teamet är ett mirakel - superduktiga.

Hej svejs, nu till soffan för välförtjänt vila men vad är det jag hör, den trötte Gaston ligger och tuggar på ben. Han - trött - icke sa Nicke.

Kommentarer
Postat av: Helene å Inja å Åsså

Stort grattis! Ni är bäst! En välförtjänt eftermiddag i soffan för matte! O självklart ett ben till lille Gasse!

Kramar!

2008-09-28 @ 15:57:39
URL: http://www.123minsida.se/Helene1
Postat av: Ulrika, Vilja, Izac & Tizzla

GRATTIS och Välkommen till Elit!!

2008-09-28 @ 16:04:32
URL: http://web.telia.com/~u22515698
Postat av: Fia & Siri

GRATTIS!!! Vad duktiga ni är, riktigt kul. Sa ju att det skulle gå bra....

Kramar & Tassar

Fia & Siri

2008-09-28 @ 17:12:01
Postat av: petra

TACK för GRATTISET!!!! och GRATTIS SJÄLV!!!! JISSES vad BRA VI ÄR, hi hi hi hi

2008-09-28 @ 17:50:04
Postat av: Anne Lise & Gerkan

grattis Grattis GARTTIS til Broderen Gaston!!!!!

Så dyktig dere er!!!!!!!!

2008-09-28 @ 18:10:21
URL: http://www.gerkan.com
Postat av: Pernilla, Tilly & Glimma

Vi bugar & bockar för duktige Gaston med matte!! Hipp hipp hurra va ni är BRAAAAAAAAAA!!!

S T O R T G R A T T I S!!!!!



Kram från oss.

2008-09-28 @ 18:23:40
URL: http://hem.bredband.net/pernsand
Postat av: Sofie, Zimply & Bonuz

TJIHO va ni är bra!!!!! GRATTIS!!!! Rätt upp i eliten, bara sådär, WOW!!! Jag och mannen får nog ta en tur till småland nästa år på bruksläger hos brorsan!



Kramar från oss!

2008-09-28 @ 20:24:03
URL: http://www.freewebs.com/redlegs
Postat av: Lotta & Puma

Stort G R A T T I S !!!!! till uppflyttningen. Fasen vad häftigt och vad duktiga ni är !!!!!!!

Njuuuuuuut nu några dagar :)



Men käraste Ing-Marie.... jag har INTE tagit min andra etta idag.... utan min första tvåa fniss

I Elit är tydligen Mycket Bra Pris = 2.a pris !!



KRAM KRAM

2008-09-28 @ 20:31:47
URL: http://www.friden.de
Postat av: Kattis

Jättestort grattis till er! HURRA VA NI E BRA! :D

2008-09-28 @ 22:06:17
URL: http://www.tjornebrant.se/dagar
Postat av: Anna-Karin,Vilda o Kaos

Hösten kan vara rätt trevlig! Grattis igen. Vad duktiga ni är.

2008-09-29 @ 07:35:43
URL: http://www.vildaokaos.dinstudio.se
Postat av: Anna-Lena

Många stora GRATTIS!

Kramar A-L

2008-09-29 @ 09:28:58
Postat av: Marika o Thure

***GRATTIIIIS*** Va ni är duktiga.

Här händer inte så mycket, men det har du ju sett. Jag är på sluttampen på skolan och jobbar + praktik ca jajaja det är bättre att räkna de lediga timmarna/dygn, det blir ca 6 timmar, jajaja själv valt själv ha, det är väl så det lyder. Jag hoppas att jag snart ska få till det och komma upp på lite träning, vi behöver verkligen komma ut och bli lite sociala igen. Ha det så gott tills vi hörs.

Kram/Marika o Thure

2008-09-30 @ 01:35:51
URL: http://www.123minsida.se/thure
Postat av: Fia & Andreas

Heja Ing-Mari & Gaston, oj oj vad duktiga ni är!!!!!

Ni ligger på topp i allt ni gör:-))

Imponerande!!!!!!

Många grattiskramar

Fia & Andreas

2008-09-30 @ 14:10:48
Postat av: Carina Sjögren

Jättegrattis !!!

Till elituppflyttningen, så duktiga ni är.

Och tack snälla för dina gratulationer.

Kram från Carina


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0