Det brinner i grannens ladugård

Igår var jag och Gaston i gladan ro och tränade på klubben. Träningen gick kanon. Vi gick in efter TVÅ timmars träning för att ta en god kopp te (nåt fantastiskt som Helene bjöd på). Min mobil ringde och när jag svarade hörde jag bara -Det brinner i C:s ladugård, alla djuren är döda! Nånstans förstod jag direkt att shit, det är på riktigt. Anders lät helt fokuserat uppjagad.

Anders hade gått inne hemma och känt att det luktat rök. Han kollade källaren, pannrummet, vinden, källaren igen men näe. Rätt som det var tittade han ut och såg att det rök i grannens ladugård som ligger kanske 50 meter från vårt hus. Han gick ut och kollade igen och igen. Men brinner det eller vad? Till slut bara insåg han att det var precis vad det gjorde, rusade upp till grannen och bankade på. De båda rusar ner och börjar släcka med det de hade. Myrans kille var här och hjälpte också till. Samtidigt när de sprang ringde Anders till SOS och inom 20 minuter var första brandbilen på plats. Anders hade hört djuren när han sprang upp till C men när de kom ner till ladugården var det alldeles tyst. Det är som en film, så overkligt och detta händer mitt i min vardag. Jag åkte hem och möttes av blåljus överallt. En uppskakad Myran som naturligtvis var helt skakad av allt som hänt och hände. Anders som hade värsta bondångesten över att han inte fattat direkt vad det var som luktade, att han inte räddat djuren osv, osv. Lätt att säga med facit i hand var det var som brann. Frågan är ju om de hade kunnat rädda panikslagna djur, jag tror inte det. Risken hade väl varit stor att nån av dom två blivit skadade och kanske inte klarat sig dom heller.

Jag känner så otroligt med vår granne. Alla  hans fina kor är döda. När verkligheten kommer ifatt honom så hoppas jag av hela mitt hjärta att han har orken att klara av det. Alla dessa fina kor som traskat in och  ut i denna ladugård dag ut och dag in under  hela våren och sommaren. Visst, man kan hålla sig för skratt när de sätter igång vid femsnåret på morgonen och vill gå in NU! Men det är ju lite av charmen att bo som vi gör. Mina tankar går till C och hans familj.

C har varit här med och tackat Anders för hans hjältedåd och bara det, tänka på sånt när hela ens jäkla liv är upp och nervänt.

Allt annat känns ganska töntigt och obetydligt just nu, som träning och sånt. Jag är evigt tacksam för att det inte blåste mer än vad det gjorde, att C och Anders höll ner lågorna så att vårt hus inte brann ner och för att jag har det jag har.

Tack alla ni som sms:at och ringt idag. Det är härligt att veta att ni finns där! TACK!

Hej från en ledsen Ing-Marie

Kommentarer
Postat av: Lotta & Puma

Neeeeeeeej.. usch vad jag känner med er. Ryser i hela kroppen.



Största varmaste goaste KRAMEN

2008-10-21 @ 19:46:52
URL: http://www.friden.de
Postat av: Fia & Siri

Hejsan Ing-Marie (& Gaston mfl)

Känner verkligen med er alla, hade rysningar igår när jag fick höra vad som hände.... Tänker på er alla. Hör bara av dig om det är något!!!

Tassar & Kramar från Siri & Fia

2008-10-21 @ 19:59:37
URL: http://varldensbastasiri.blogg.se/
Postat av: Cissi

Men fy vad hemskt! Jag hörde om det på nyheterna i morse och när dom sa Skärstad tänkte jag att det msåte varit i närheten av er. Men så nära.... Usch, otäckt! Stackars korna som gick ett så fruktansvärt öde till mötes. Blir alldeles gråtfärdig...

Tänker på er!

STOR KRAM till er alla

2008-10-21 @ 20:34:09
URL: http://www.hapenidi.se
Postat av: Pernilla, Tilly & Glimma

Man tror knappt att det är sant, förstår att det måste känns overkligt för er.



STOR KRAM till er alla.

2008-10-21 @ 20:42:48
URL: http://hem.bredband.net/pernsand
Postat av: Ulrika, Mats, Vilja, Izac & Tizzla

Nä,fy fasiken vad hemskt, förstår att ni är skärrade o att det är jobbigt!!



Kram från oss

2008-10-21 @ 21:50:42
URL: http://web.telia.com/~u22515698/
Postat av: Anne Lise & Gerkan

Uff, så leit å lese om!!!



Kram från Norge

2008-10-21 @ 21:55:37
URL: http://www.gerkan.com
Postat av: petra

Men vad fruktansvärt!!!!! Kram

Postat av: Anneli

Jag tyckte det var jobbigt att höra om innebrända djur på radion, insåg sen att det måste var nära er och nu känns det helt overkligt. Vilken tur att A var hemma och att dom kunde hindra spridning. Hoppas djuren förlorade medvetande inna lågorna nådde dom, det är den enda trösten i denna katastrof. Ens egna bekymmer är futtiga - snuva, osäkra lydnadsmoment, en krånglande bil... löjligt jämfört med C och hans familj! Hoppas att ni snart har romande grannar igen... Kram, hälsa Hjältarna!

2008-10-22 @ 08:09:06
Postat av: Fia & Andreas

Fy så fruktansvärt, Tänker på er!

Kram Fia & Andreas

2008-10-22 @ 10:11:27
Postat av: Marie och "herr krut"

Ush vad hemskt! Har själv varit med om ladugårdsbrand, då det brann nära stallet där jag hade pollen när jag bodde hemma. Fruktansvärt och fort går det, bara ett fåtal djur klarade sig den gången. Hemskt va det! Tänker på er! Kram

2008-10-24 @ 12:12:02
URL: http://marieoemil.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0