Flattemästerskapet 2008

Jösses, vilken helg! Jag har verkligen haft jättekul och sett så himla många bra hundar och förare. Givetvis alldeles speciellt är ju att lilla, söta Vega vann unghundsklass. Jag är så himla impad av denna lilla fina tik som oavsett husse eller matte kör henne bara glänser. Vilken hund!!!

Vi landade på campingen vid Klämmingsbergsbadet fredagkväll. Jag hade vilda förhoppningar om att det skulle finnas en liten affär på campingen så jag kunde handla något att grilla till kvällen. Ja, allt är ju relativt. Campinginnehavaren hittade efter lite rotande i sin frys två hamburgare (hur gamla?) som jag fick köpa. Bengt och Agneta tyckte synd om smålänningen och bjöd istället på grillat andbröst (eller, visst var det väl det?) och till detta potatissallad. Känner man sig som en äkta smålänning eller???

Så här trevligt hade vi på fredagkvällen:


Här är själva kennelmorsan Agneta



Jag camperade ihop med duktiga Sofie, Zimply, Bonuz, Karin, Menta och Anne-Lise (världens mysigaste  norska brud). Bröderna G fick sova i bilen. Detta efter mycket vånda av deras ägare då deras gullpluttar ALDRIG sovit i bilen innan. Både jag och A-L insåg blixtsnabbt att hur stor är sannolikheten för en stilla sömn med 2 tikar, 2 bröder och valp?? NADA! Med ångest i hjärtat fick alltså Gaston sova i bilen men ärligt talat han verkade inte speciellt berörd av det...

Här är goa Anne-Lise


Hur som helst upp tidigt som ögat  på lördagen, närmare bestämt k 05.20. Helt sjukt, sista helgen på semestern. Vi var på samlingen och sen åkte vi ut till provplatsen. Gerkan skulle starta mitt på dagen någon gång och jag sent på eftermiddagen. Vi stapplade runt på stationerna och fick ont i magen av alla "tänk om"-grejer skulle hända. När vi tittat på alla stationer och noga övervägt att stryka oss så insåg vi plötsligt att det inte var någon ordning alls på de startande. Vi hörde oss för med funktionären och hon sa att det är inga hundar på plats här så det är bara att komma när man vill. Shit, pommesfrite varför dra ut på  pinan. Blixtsnabbt insåg Anne-Lise och jag att vi kunde gå i par. Jippi, ett störningsmoment mindre (som till ex kunde varit en välluktande tik och engelsktalande parkamrat). Vi hämtade bröderna G och sen väntade vi typ en timme så var det dags. Vädret var typ stekhett åskväder med kvav äckligt luft.

Station 1 - Närsök 17 poäng

Vi fick gå med lösa hundar en liten bit sen fick jag ställa mig med kopplad hund och vänta när Gerkan startade. Gerkan skötte sig och fick 16 poäng.
Gaston gick lite utanför området så jag fick dirigera in honom igen men han lyssnade kanon på pipan, skitkul. Jag var hur nöjd som helst.

Station 2 - Walk up 8 poäng

Suck, vi gick walk up med lösa hundar, stannade och två markeringar gick. Gaston fick starta. Gaston såg första dummiesen men inte andra. Han hämtade första utan större problem, var ju tvungen att ta en liten lov framför Gerkan med hyfsat höjd svans så att Gerkan liksom fattade vem som egentligen är största... Eftersom inte Gaston såg den andra så valde jag att dirigera honom till den. Gaston gick jättefint rakt ut men lite för långt framför dummiesen (vilken jag också hade glömt lite vad den hamnat, jag vet megafel, jag måste kunna hålla koll men jag skyller på allt möjligt för jag tappade fokuset punkt slut). Jag blåste stoppsignal och den fantastiske hunden stannar direkt. Jag visar vänster och Gaston galopperar glatt ännu längre ut. Jag blåser stopp, han lyssnar, jag blåser inkallning, han kommer närmare men så fort jag visar vänster så piper han iväg längre ut igen. Vi fick inte in den dummiesen och tappade många poäng.
Gerkan skötte sig fint och fick 15 poäng.

Station 3 - Markering och dirigering 13 poäng

Till synes en plättlätt station men icke. Gerkan började och då fick jag och Gaston stå bakom ett tält och INTE tjuvkika. Gerkan fick 19 poäng!

Först kastades en markering och Gaston hade lite problem att hitta den men kom med den till slut. När han var på ingång smög de ut en dummies till samma punkt och det var dags för linjetag. Gaston susade ut snyggt och prydligt men fastnade med nosen i en rishög. Han var fullständigt övertygad om att där låg den. Här lyssnade han inte riktigt lika bra på pipan... till slut fick jag honom till dummiesen i alla fall.


Station 4 - Dold markering 17 poäng

Vi fick gå med lösa hundar en bit sen fick Gaston börja med en dold. Jag har inget kort på oss men däremot på Karin och Menta (som körde samma station i öppen klass). Kolla läget. Granplantering, vi såg inte ett smack och dummiesen som var mörkgrön kastades mot den mörka bakgrunden och hamnade i det höga gräset. Gaston fixade denna jättebra.


Gerkans kändes ännu svårare för han stod där hon åt vänster står. Han fick 8 poäng. Gerkan var lite busig på "foten" också...

Station 5 och slutet var nära. Ytterligare en dold markering 16 poäng
Ytterligare en bild då Karin är inne. Där inne i skogen gick en markering. Gaston jobbade på och till slut hittade han den. Jag var dömallig.  Broder Gerkan fixade den ännu bättre och fick 18 poäng.



När vi var klara vände vi oss om och utanför rutan möts vi av våra goa fina Duckstreams vänner. Tack snälla för ert stöd och peppning när jag deppade efter den förbenade dubbelmarkeringen.

Summa 71 poäng för Gaston och Gerkan den goingen fick  ihop 76 poäng.  De är rätt ok de där bröderna G.

Resten av dagen gick till att pussa på Gaston och glo på de andra tävlande. Lördagkväll blev det supe. Att det var 30 års jubileum märkte vi aldrig av. Det var god mat men ingen speciell underhållning??? Märkligt, jag tycker det hade varit värt att fira eller?

Söndagen var vi och tittade på elit och öppenhundar. Vi följde i första hand Duckstreamshundarna (givetvis) men en och annan utomjording kollade vi på. Bland annat på duktiga Sofie med Zimply. Denna goa tjej kommer till final i ELIT! Jag är alldeles dödsimpad. Jag hade dött om jag skulle gått in i en final och hon går in och ser så cool ut. Kolla här:



Tack alla för en skitrolig helg och vet ni, Skåne nästa!!!

Ännu en gång måste jag bara få skriva om den fantastiskt duktiga lilla Vega. Jag har varit så impad av henne genom hela Smålandsmästerskapet och det är nästan skamligt att Gaston snöt första platsen för i ärlighetens namn borde titeln varit hennes. Ibland har man tur och det hade vi då Gaston och jag.

Ses!

Kommentarer
Postat av: Gerkan

Du mener vel 25 plass;-)



Så fint du har beskrevet postene og helga!!!

Tusen takk for en kanon helg sammen med dere Det finnes kort av oss på FRK sinde sider også;-)

Skal blogge litt snart, men er så trøtt.....

2008-08-11 @ 19:00:42
URL: http://www.gerkan.com
Postat av: Fia & Andreas

Tack för gratulationerna och dina fina ord om min lilla prinsessa:-) Grattis själv till en fin prestation på FM:et. Nu får vi träna på så vi kan tampas i öppenklassen på Smålandsmästerskapet till våren;-)

Kram Fia & Andreas

2008-08-11 @ 19:20:59
URL: http://www.123minsida.se/vega
Postat av: Ulrika, Mats, Vilja, Izac & Tizzla

Vad kul att läsa om er roliga helg på FM!



Grattis än en gång!

2008-08-11 @ 21:43:12
URL: http://web.telia.com/~u22515698/
Postat av: Pernilla, Tilly & Glimma

Hallå på er!!! Skönt att ni överlevde blink så att jag fick läsa om er tur på FM. fnizz



Kul att läsa om er helg och GRATTIS till er fina insats.



Ha det gott.

2008-08-11 @ 22:34:50
URL: http://hem.bredband.net/pernsand
Postat av: Karin & Menta

Visst är bröderna G (och deras mattar) jätteduktiga. Tack för trevligt sällskap i helgen. Nästa gång får väl tjejerna sova i bilen och killarna på duntäcket! Givetvis måste vi göra om det här i Skåne nästa sommar. Det är väl ingenting att åka några mil för att få vara med på årets höjdpunkt!

Ha det bra!

Karin & Menta

2008-08-11 @ 22:35:52
Postat av: Carina Sjögren

Tack för dina gratulationer. Och grattis själv till fint resultat, du sa att inte gick alls bra. Tycker det var fina poäng.

Kram / Carina

Postat av: marie och emil

Hej! Gratulerar till det fina resultatet! jag sa ju att det skulle gå bra :0)

Själv får man ta det lungt nu ett tag, emil är skadad. Dötrisst vi blir lika rastlösa både han och jag :0(

Ha det bra! kram /marie

2008-08-12 @ 14:53:35
URL: http://marieoemil.blogspot.com
Postat av: Cissi o Lipton

Grattis till ett jättefint resultat! Ni verkar ha haft himla trevligt!

2008-08-12 @ 16:38:48
URL: http://www.hapenidi.se
Postat av: Lotta & Puma

GRATTIS till strålande fint resultat med din guldklimp :). Nu är det bara att anmäla ut till prov... eller har du kanske gjort det ????



KRAM på er !!

2008-08-12 @ 21:35:42
URL: http://www.friden.de
Postat av: Agneta

GRATTIS TILL DET FINA RESULTATET.

Bra jobbat.Stoppsignalerna var imponerande av en duktig matte.Kul att se er jobba ihop.

Tack även för en jättetrevlig helg med mycket goa skratt och peppning.

2008-08-13 @ 11:20:35
URL: http://duckstream.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0